Ultra Popularno

Gledaj sa Monikom: 30 serija koje bih svima preporučila

Desetak godina unazad desio se preokret koji je serije stavio na tron audiovizuelnih medija, u smislu kvaliteta, jer serije savremene produkcije su nerijetko bolje od filma. Brojni su razlozi za ovu pojavu, o čemu sam već pisala i o čemu planiram pisati još. Međutim, danas, za potrebe ovog teksta osvrnula bih se na one serije 21. vijeka za koje smatram da su ne samo u samom špicu dajaka, nego i serije koje bih, bez ikakve rezerve, preporučila apsolutno svima.

Iz liste ću izostaviti one serije za koje se već sada smatra da su kultne, da su najbolje od najboljeg, a naravno, riječ je o slavnoj petorki: „The Wire“ (2002-2008), „The Sopranos“ (1999-2007), „Breaking Bad“ (2008-2013), „Mad Men“ (2007-2015) i nikada prežaljeni „Game of Thrones“ (2011-2019), minus posljednja sezona. Pih.

Neke od serija koje ovdje preporučujem još uvijek traju, a neke su već završene. Jedan od kriterijuma za ove druge je bio i način na koji su završene. Za mene je to, uglavnom, jedan od presudnih kriterijuma, jer postići dobar kraj u eri hiperprodukcije je umjetnost po sebi. Upravo zbog toga izostavljam serije poput „Lost“ (2004-2010), „Dexter“ (2006-2013), „House of Cards“ (2013-2018), „The Affair“ (2014-2019), „Luther“ (2010-2019), „Homecoming“ (2018-) ili „Scrubs“ (2001-2010), moju omiljenu komediju čija je posljednja sezona katastrofalna. Znati kada završiti i to uraditi je pola posla.

I nisam stavila serije „Loki“ (2021), „The Mandalorian“ (2019) kao ni „Twin Peaks: The Return“ (2017) jer te serije zaista nisu za svakoga, iako lično smatram da bi svako trebalo da ih pogleda, posebno ovu treću, Linčovo remek djelo. Niti sam stavila nevjerovatni „The Vietnam War“ (2017), jer je u pitanju dokumentarna serija.

Lista pred vama je vrlo individualna, raznovrsna i šarolika. U pitanju su serije koje neizmjerno volim, u kojima uživam i rado im se vraćam. Nadam se da će svako od vas pronaći bar jednu za sebe.

30. UNDONE (2019-) AMAZON PRIME

Foto: Vox

“Undone” je u svojoj srži misterija čiji narativ spretno briše linije između duševne bolesti sa jedne, i natprirodnog sa druge strane. Međutim, “Poništenje” je više od misterije. Ono je putovanje u ljudsku svijest, prelijepi primjer rotoskopske animacije i suptilne meditacije o porodici, identitetu i duhovnosti.

29. BROADCHURCH (2013-2017) ITV

Foto: Variety

Dvije zvijezde super teške kategorije – Dejvid Tenant (Davi Tennant) i Olivija Kolman (Olivia Colman) – u sumornoj policijskoj psihološkoj drami o ubistvu dječaka u malom primorskom mjestu u zabačenom dijelu Ujedinjenog Kraljevstva. Naizgled uobičajen neo-noar procedural u ovoj sjajno napisanoj drami o ljudskim slabostima donosi nevjerovatno trodimenzionalne likove i potresne ljudske sudbine, kroz izvođenje glavnog dvojca u najvišem dometu.

28. DERRY GIRLS (2018-) CHANNEL 4

Foto: Collider

Sentimentalni povratak u neku od proteklih decenija nije ništa novo u savremenoj televiziji (ili filmu), ali način na koji to radi britanska serija “Derry Girls” je u najmanju ruku osvježavajući, zahvaljujući vrlo pažljivom pristupu, koji ne pada u zamku puke sentimentalnosti i ružičastog slikanja prošlosti.

27. UMBRELLA ACADEMY (2019-), NETFLIX
Foto: Netflix

Alternativna istorija je, barem za mene, uvijek interesantna tema, jer koristi poznato kako bi iznjedrila svoj, manje poznati, narativ. Upravo taj osjećaj poznatog jeste jedan od glavnih aduta serije najglupljeg naziva jer se ona, gotovo u cjelosti, zasniva na osobinama i na posebnosti njenih likova koje tokom druge, daleko bolje, sezone upoznamo do srži i zavolimo, bezuslovno.

26. WHAT WE DO IN THE SHADOWS (2019-) FX
Foto: Insider

„What We Do in the Shadows” je dostojan nastavak istoimenog novozelandskog filma Džemejna Klementa (Jemaine Clement) i Taike Vaititija (Taika Waititi) iz 2014. godine. Iako postoje brojne izmjene, sam duh serije, prikazan kroz interakciju tradicionalnih vampira sa savremenim svijetom, zahvaljujući visprenom, britkom humoru prije svega, ostao je netaknut.

25. INSIDE NO.9 (2014-) BBC
Foto: BBC

Kada sam razmišljala o antologijama, na pamet su mi padale i „Black Mirror“ i „Small Axe“, koje su izvanredne i svakako zaslužuju svoje mjesto ovdje, ali toliko je dobrih serija danas da je izbor zaista otežan. Tom otežavanju doprinio je i kvalitet „Inside No. 9“, serije koja je često zapostavljena i stavljena po strani, zbog čega je, na kraju krajeva, i biram. Stoga vas molim da joj date šanse i tako doprinesete promijeni tog nekorektnog statusa.

24. THE BOYS (2019-) AMAZON PRIME
Foto: Escapist

Koncipirana kao nova interpretacija superherojskog svijeta, „The Boys“ postavlja ključno pitanje: „Kakvi bi superheroji zapravo bili da su realni i da nastanjuju ovaj naš svijet?” (nasuprot Marvelu i romantičnom prikazu superheroja, oni su ovdje poprimili sve osobine prosječnog čovjeka, oni su korumpirani, nasilni, tašti zlikovci i egocentrici, drugim riječima, superherojski šljam). To je ono čime se „Dječaci” suštinski bave. I to rade sjajno.

23. AFTER LIFE (2019-2022), NETFLIX
Foto: Netflix

Za one koji vole, „After Life“ je čista ljubav. Za one koji ne vole, šta je tu je.

22. WE ARE LADY PARTS (2021), CHANNEL 4
Foto: Digital Spy

Prepuna referenci iz pop kulture, poput „Gospodara prstenova” („We like to keep it in The Shire”) ili „Harija Potera” (genijalna pjesma: „Voldemort (is alive, he is living) Under My Headscarf”), „We are Lady Parts” je stara, poznata priča (o građenju ličnog identiteta kroz kolektivizam istih ili sličnih identiteta), ispričana hiljadu puta, koja u ovom izdanju poprima posve nove oblike. Formula je, dakle, ista, kao što je uvijek bila, ali ključni elementi – likovi koji priču nose – nisu samo novi, oni su neočekivani.

21. HAPPY VALLEY (2014-2022), BBC
Foto: Digital Spy

Konačno uvjerljiv i životan prikaz sada tako popularnog profila – snažnog ženskog lika – dolazi nam kroz lični i profesionalni život Ketrin Kejvud, policijske narednice u zabitima Jorkšira. Tour de force glumice Sare Lankašir (Sarah Lancashire).

20. THE KNICK (2014-2015), CINEMAX
Foto: Rolling Stone

Ekipa bolnice Nikerboker (Knickerbocker) u Njujorku sa samog početka 20. vijeka predvođena harizmatičnim doktorom Tekerijem, kojeg tumači fenomenalni Klajv Oven (Clive Owen) prenosi nas na izuzetno opipljiv i uvjerljiv način u svijet agresivnog megalopolilsa fin de siecle-a, ne štedeći nas njegovih trauma, bolesti, pa ni unutrašnjih organa.

19. FARGO (2014-), FX
Foto: Genius

Ali samo druga sezona. I ostale sezone su dobre, ali druga je čista poezija.

18. THE GOOD FIGHT (2017-), CBS
Foto: Digital Spy

Sa određenim izmjenama, uglavnom u domenu glavnih likova (pa samim tim i glumaca), „The Good Fight”, takozvani spinof serije „The Good Wife“,  je manje-više ostala u istim okvirima kao i njena prethodnica, u naponu snage i najboljim danima. Sve što ste voljeli kod prve, ako ste voljeli, ovdje je sada bolje, britkije, smješnije i aktuelnije.

17. BRON/BROEN (2011-2018), SVT1,DR1
Foto: Amazon

Možda najviše dostignuće skandinavijskog noara smješteno na samu liniju granice između Danske i Švedske, bukvalno na liniju po sred mosta Oresund između Kopenhagena i Malmea, stavlja nas u centar dinamike dva glavna lika – policijskih inspektora, prekaljenog Martina Rodea, Danca, te genijalne i ekscentrične Sage Noren, Šveđanke, koji istražuju seriju brutalnih ubistava.

16. RECTIFY (2013-2016), SUNDANCE TV
Foto: Den of Geek

Maestralna meditacija o sumnji, gubitku, krivici i promjenama, „Rectify” je priča o Danijelu Holdenu (Aden Young), čovjeku koji je kao tinejdžer osuđen za silovanje i brutalno ubistvo svoje tadašnje djevojke Hane.

15. RESERVATION DOGS (2021), FX on HULU
Foto: Esquire

Neposredno, iskreno i toplo.

14. PENNY DREADFULL (2018-2020), SHOWTIME
30 serija
Foto: Games Radar

Atmosfera viktorijanskog Londona u kojem je radnja smještena, svijeta koji  interesantni likovi  ove serije svojim djelovanjem i postojanjem aktivno stvaraju je ono što u kratkom roku vrlo spretno pravi tranziciju iz realnog svijeta današnjice u imaginarni, mitološki svijet isčašene prošlosti. Baš kao i likovi, atmosfera, uključujući tu i sve elemente koji je čine – scenografija, kostim, šminka, vizuelni efekti – ovdje igra ključnu ulogu, čineći “Peni Dredful” nezaobilaznim štivom.

13. TED LASSO (2020-), APPLE TV+
Foto: Apple TV

„Ted Lasso“ je nešto poput bombonjere koju Forest Gamp drži u krilu na autobuskoj stanici. Sa jedne strane, riječ je o najljepšem slatkišu, a sa druge o potpunoj ludosti gdje nikada niste sigurni šta ćete izvući, šta će se desiti i kako će se desiti, ali znate, s potpunom izvjesnošću, da će biti sjajno i da ćete se neizmjerno zabaviti.

12. HOMELAND (2011-2020), SHOWTIME
30 serija
Foto: Vulture

Sam naziv serije – „Domovina“ – koja prati CIA agenta na Bliskom istoku neposredno nakon 9/11, je već dovoljno da vas baci na stranputicu, jer neminovno je da ćete pomisliti da je ovdje riječ o još jednom američkom propagandnom patetičnom prenemaganju. Međutim, to nije ta serija. Ni blizu. Nije, jer je agent manično-depresivna, a brilijantna žena čijem sudu se ne može vjerovati, dok je glavni negativac zapravo heroj, a heroj negativac. I tako u krug. U četvrtoj sezoni se narativ potpuno promijeni, a sam kraj serije je čisto savršenstvo.

11. DARK (2016-2019), NETFLIX
30 serija
Foto: The Verrge

Priča. Priča. Priča. I samo priča. To je ono što većini serija danas nedostaje. A priča serije „Dark“ je njen najveći adut. Izbaciti tako svježu priču o putovanju kroz vrijeme u 21. vijeku, kada je skoro sve već viđeno, je nevjerovatan poduhvat koji zaslužuje svo naše divljenje, čak i onda kada takva priča nije stvar našeg ukusa.

10. PEEP SHOW (2003-2015), BBC
Foto: Deadline

Serija za koju se sa punim pravom može reći da je urnebesna komedija mnogo toga može da zahvali svojoj postavci koja gledaoca stavlja u prvo lice svojih likova. Selimo se iz glave Marka u glavu Džeza, nezrelih cimera, te, slušajući njihove misli i komentare na sve ono što ih okružuje, upadamo u otkačeni svijet njihove svakodnevice, uz još otkačenije likove kao što su Sofi, Super Hans i nenadmašni Džonson.

9. THE THICK OF IT (2005-2012), BBC
30 serija
Foto: GQ

Svijet politike do sad nikada nije prikazan u tako nemilosrdnom, a do suza komičnom svjetlu, kao u seriji „The Thick of It”. Definitivno ne bivajući namijenjen imalo osjetljivim gledaocima, ovo čisto majstorstvo od dramaturgije ima oštricu teksta tako britku, te tako surovu, da nam se stomak okreće istovremeno od gnušanja prema dvoličnom, perfidnom i beskrupuloznom zakulisnom svijetu politike, kao i od genijalnosti nimalo korektnog genijalnog humora koji u današnjem mlitavom svijetu trendovskog lažnog moralisanja prosto ne može ni da se zamisli. Piter Kapaldi u ulozi života kao Malkolm Taker.

8. THE YOUNG POPE (2016), HBO
30 serija
Foto: Medium

Kada je izašla, tamo negdje 2016. godine, serija „Mladi papa“ je za mene bila otkrovenje. I prije toga sam voljela Sorentina (Paolo Sorrentino), prije svega zbog njegove „Velike ljepote“ (La Grande Bellezza), ali „Papa“ je na mene stavio tako snažan utisak, toliko da sam od svih mogućih fiktivnih svjetova željela živjeti samo u ovom. U Vatikanu. Sa papom. Sa Vojelom. I Gutijerezom. Ne u Hogvortsu. Ne u Narniji. Samo u Vatikanu. Samo sa papom. I dalje to želim.

7. NORMAL PEOPLE (2020), HBO
30 serija
Foto: D Blog

Rijetke su serije poput „Normal People“ danas… one nepretenciozne, iskrene, životne, jednostavne, a opet tako slojevite, tako bogate, koje život slikaju gotovo dokumentaristički. Ta jednostavnost u svoj kompleksnosti, koja se iznosi prvo putem knjige, a zatim i malih ekrana u ovoj vjernoj adaptaciji, jeste jedan od razloga zašto smatram da su “Normalni ljudi” bez ikakve dileme jedna od najboljih serija koje sam ikada u životu pogledala. To i nevjerovatna hemija njenih mladih, ludo talentovanih glumaca.

6. WATCHMEN (2019), HBO
Foto: Rotten Tomatoes

Kao „Dina“, i „Watchmen“ važi za strip koji nije lako adaptirati za ekran. Bilo je tu pokušaja, ali ništa to nije u poređenju sa adaptacijom Dejmona Lindelofa (Damon Lindelof) koja je u najmanju ruku maestralna. U pitanju je poznati autor koji je dosegao veći stepen ozbiljnosti i kreativnog naboja nakon što je uspješno iznjedrio svoje genijalne „Ostavljene“ (Leftovers). „Nadzirači“ imaju samo jednu sezonu i to je vjerovatno bila najbolja odluka, jer sve preko toga bi dovelo do bespotrebnog razvlačenja, čime bi se umanjila strahovita snaga i silovitost koje ovo djelo krase.

5. I MAY DESTROY YOU (2020), BBC, HBO
Foto: BBC

„I May Destroy You“ je jedna vrsta introspekcije koja nastoji dati odgovor na niz relevantnih pitanja koja se odnose na čin seksualnog nasilja. Vrlo aktuelna, ova serija je i neočekivana, jer nam je dala epizodu, a govorimo o finalu, koja je konceptualno vjerovatno najgenijalniji, najzdraviji i najsvježiji epilog jedne ovako teške teme, ovako teške priče, bazirane na ličnom iskustvu njene autorke koja se, između ostalog, pita i u kom momentu nasilnik postaje žrtva, to jeste kada bi se nasilje nasiljem trebalo rješavati?.

4. SUCCESSSION (2018-), HBO
30 serija
Foto: Cracked

„Successsion“ je serija čiji je kraj svake sezone do sada, a ima ih tri, na mene ostavio najjači utisak, od svih serija ikad, sa izuzetkom finala druge sezone serije koju ovdje stavljam na prvo mjesto. Kraj prve me patosirao. Kraj druge je bio snažniji od prve, a kraj treće od obe. I to je ono što nosim sa sobom. „Succession“ je, bez imalo preuveličavanja, nešto najbolje što se na malim ekranima trenutno dešava.

3. THE LEFTOVERS (2014-2017), HBO
30 serija
Foto: Vanity Fair

Nakon fijaska sa finalom serije „Lost“, Dejmon Lindelof se vratio vispreniji, pametniji, hrabriji. „The Leftovers“, kao i „Watchmen“ o kojem sam već govorila, su dokaz tome. „The Leftovers“ više, jer se radi o kompleksnijem djelu koje svu svoju snagu i sav svoj polet dobija u onom trenutku kada napusti knjigu na kojoj je baziran.

2. FRINGE (2008-2013), FOX
30 serija
Foto: Slash Film

Moja ljubav prema seriji „Fringe“ ne poznaje granice. Ona je nešto poput „Izgubljenih “ (Lost), samo bolje. Mnogo, mnogo bolje. Zapravo, ona se nalazi na nekom presjeku između „Dosijea Iks“ (X Files) i „Izgubljenih“, jer počinje kao procedural koji prati FBI agente na njihovom putu spoznaje i susreta sa natprirodnim, a koja je u procesu pričanja, te u savršeno zapakovanoj priči, izgradila mistične, fantastične svjetove i kultne likove kojih ćemo se zauvijek sjećati.

1. FLEABAG (2016-2019), BBC
Foto: Metro

Na broju jedan se nalazi malo čudo, „Fleabag“, remek djelo Fibi Voler Bridž (Phoebe Waller-Bridge) koje bih voljela da sam ja napisala. I to govori sasvim dovoljno. To zapravo govori sve. I da, #hotpriest!

Piše: Monika Bilbija

Slični članci

Beyoncé ponovo vlada internetom sa upečatljivim omotom novog albuma

Ultra magazin

Kompletiran je program 10. izdanja Fresh Wave Festivala!

Ultra magazin

Gledaj sa Monikom: The Umbrella Academy

Ultra magazin