Ako misliš da skromna autobuska stanica ne može biti i arhitektonski dragulj, ove strukture će dovesti u pitanje te pretpostavke.
“Autobuska stanica je mjesto za čekanje.” Japanski arhitekta Sou Fujimoto kaže: „Za autobus, za prijatelja, za nešto što dolazi, za tvoju budućnost. To je mjesto za temeljni čin čekanja.” Iako je pošteno pretpostaviti da većina nema takve poetske misli dok je u prevozu, vjerovatno je da većina autobuskih stajališta uopšte ne podstiče mnogo filozofske kontemplacije.
U većini gradova autobuske stanice su mnoge stvari – funkcionalne, standardizovane, jednostavne – ali rijetko su lijepe. Međutim, to nije uvijek slučaj. U Japanu, autobuska stanica inspirisana lokvanjima dočekuje putnike, dok u Gruziji, stanica inspirisana Antonijem Gaudijem pruža utočište.
Gagra, Gruzija
Navedeno u knjizi Sovjetske autobuske stanice (Fuel, 2014.), ovo autobusko stajalište u obliku talasa u Gagri nalazi se u odmaralištu blizu Crnog mora. Fotograf koji ga je snimio Christopher Herwig, proputovao je skoro 29.000 milja kroz 14 zemalja koje su nekada bile dio bivšeg Sovjetskog Saveza kako bi otkrio i dokumentovao izvanredna autobuska stajališta. Prekriven plavim i žutim mozaicima, podsjeća na djela Antonija Gaudija iz Barselone.
Pitsunda, Gruzija
George Chakhava, zamjenik gruzijskog ministra izgradnje autoputa 1970-ih, takođe je bio proslavljeni umjetnik i arhitekta. On je odgovoran za kultne brutalističke zgrade kao što je zgrada Ministarstva za izgradnju autoputeva u Tbilisiju (sada Banka Gruzije), kao i za dizajn nekih posebno kreativnih autobuskih stanica, poput ove.
Goderdzi Pass, Gruzija
Za izazov i jedinstvenu atrakciju, posjeti ovu autobusku stanicu koja se nalazi na prijevoju Goderdzi. Smještena na 6.500 stopa iznad razine mora, njen oblik poput ptice simbolizira putovanja i, praktičnije rečeno, pruža zaklon od snijega.
Balykchy, Kirgistan
Ova autobuska stanica, koja je u obliku tradicionalnog kirigskog kalpaka, nalazi se na putu za jezero Issyk Kul. „Mnoga autobuska stajališta, poput ovog, imaju tendenciju da promovišu lokalne kulturne ideale, a ne standardizovani dizajn“, kaže Christopher Herwig.
Shodoshima, Japan
Ovu sanjivu autobusku stanicu, koja se nalazi na malom ostrvu Shodoshima, dizajnirao je japanski arhitekta Yo Shimada iz firme Tato. S pogledom na prekrasnu zelenu dolinu, dizajnirana je tako da izgleda kao lokvanj koji pluta na jezercu, s jastučićima od 90 čeličnih diskova. “Za ljude koji čekaju autobus, ovi diskovi mogu poslužiti kao klupe ili stolovi, ili mogu ponuditi hlad, ovisno o njihovim potrebama”, kaže arhitekta.
Shizuoka, Japan
U Shizuoki, nedaleko od Tokija, japanski studio Suppose Design Office dizajnirao je ovo autobusko stajalište koje izgleda kao da bi moglo biti u anime filmu. Pružajući putnicima utočište ispod ogromnih suncobrana, to je poetska i funkcionalna reinterpretacija autobuske stanice.
Isahaya, Japan
Japansko ostrvo Nagasaki ima brojne divne kolekcije jedinstvenih autobuskih stajališta inspirisanih voćem. U obliku kajsije, jagode, lubenice ili drugog voća, oni osvjetljavaju grad Konagi, nedaleko od grada Isahaya. Ukupno ih ima 16, a svi se nalaze duž jednog dijela Nacionalnog puta 207. Izgrađeni su za kulturnu izložbu The Journey Exposition Nagasaki, održanu 1990. godine, i još uvek privlače radoznale posjetioce.
Blackpool, Engleska
Engleski arhitekt Ian McChesney dizajnirao je svoja skloništa od vjetrova u saradnji sa gradom Blackpool, u sjevernoj Engleskoj, za šetnicu uz more. Oslanjajući se na posebne ležajeve s jastučićima, lagano se rotiraju na vjetru, štiteći korisnike od bilo kakvih naleta. „Oblik je nastao iz potrebe za vjetrokazom za rotaciju strukture i deflektorom koji bi zaštitio putnike od vjetra“, kaže McChesney.
Krumbach, Austrija
2014. godine, malo selo Krumbach u Austriji pozvalo je arhitekte iz cijelog svijeta da dizajniraju autobuske stanice kako bi zamijenile one koje su smatrane zastarjelim. Japanski arhitekta Sou Fujimoto osmislio je ovo i rezimirao svoju nevjerovatnu kreaciju: „Pošto može da gleda i na prekrasan okolni pejzaž, želio sam da to bude mjesto gdje ljudi mogu uživati u pogledu sa više tačke.“ Zahvaljujući stepenicama, svaka osoba može birati gdje će sjediti dok čeka svoj autobus.
Krumbach, Austrija
Norveški studio Rintala Eggertsson Architects dao je doprinos ovom geometrijskom obliku autobusnog stajališta na projektu Krumbach. Ova konstrukcija pokrivena drvenom šindrom genijalno kombinuje dvije vizuelne aktivnosti vezane za čekanje autobusa: na prvom spratu tradicionalno autobusko sklonište okrenuto prema cesti, a na drugom spratu „mjehur“ sa kojeg se pruža pogled na obližnji teniski teren.
Ventura, Kalifornija
U Kaliforniji, Program za javnu umjetnost Grada Venture, u saradnji s Odjelom za javne radove, 2002. godine puštao je u rad novo autobusko stajalište. Američki arhitekta Dennis Oppenheim dizajnirao je Bus-Home, betonsku i metalnu konstrukciju koja predstavlja autobus koji se pretvara u kuću. On objašnjava svoj dizajn: „Bus-Home se bavi metamorfozom jedne slike u drugu. U ovom trodimenzionalnom, slikovnom ekvivalentu putovanja. Nadam se da će ovaj rad donijeti smirenje mladim putnicima pokazujući tok i povezanost između mjesta odakle ste došli i kuda idete.”
Izvor: architecturaldigest.com