Razgovarali smo sa poznatim preduzetnikom, TV voditeljem, investitorom, govornikom, univerzitetskim predavačem, profesorom pitch prezentacija… i prva osoba koja je pitch prezentaciju izvela u slobodnom padu…
On je Daniel Cronin i koji dolazi na Business Angel Summit 2024, jedan od najvažnijih regionalnih investicijskih događaja, koji će održati u Sarajevu od 30. do 31. oktobra…
Kao preduzetnik i suosnivač platforme Austrian Startups, kako vidite trenutni razvoj preduzetničkog i startup ekosistema u Evropi? Koje oblasti bi trebale dobiti veću podršku za same startupove?
Tokom proteklih deset godina, evropski startup ekosistem doživio je zaista značajan razvoj. Ipak, još uvijek postoji nekoliko segmenata koja zahtijevaju značajna poboljšanja. Jedan od ključnih izazova je potreba za povećanim finansiranjem, posebno za veće investicijske runde. Trenutno, značajan dio finansiranja dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država, naročito za velike investicije u rundama serije A i serije B.
Primarni izazov u Evropi leži u izraženoj fragmentaciji tržišta. Za razliku od Sjedinjenih Država, koje nude veliko tržište od oko 380-390 miliona ljudi sa jednim jezikom i jedinstvenim pravnim sistemom, Evropa je sastavljena od više manjih do srednjih tržišta. Ovaj nedostatak jedinstvenog tržišta predstavlja velike poteškoće za evropske startupe, koji nastoje da se prošire. Istinski ujedinjeno tržište širom Evrope bilo bi transformativno, omogućavajući rast i širenje mnogo lakše.
Iako je postizanje ujedinjenog evropskog tržišta ambiciozan cilj, nije li upravo težnja ka takvim ciljevima ono što nas pokreće?
Izuzetni preduzetnici uvijek će naći načine da prevaziđu izazove, ali kao strastveni zagovornik evropskog tržišta, vidim budućnost u kojoj Evropa nije samo prvi izbor za evropske osnivače, već i top destinacija za globalne osnivače. Nadam se da ću, u budućnosti, vidjeti kako kompanije započinju, rastu i ostaju u Evropi, čineći je liderom u globalnom startup ekosistemu.
Daniele, vi studentima predajete preduzetništvo i marketing na nekoliko univerziteta. Po vašem mišljenju, koje su najvažnije osobine, koje studenti trebaju razviti da bi postali uspješni preduzetnici?
Osobine koje studenti trebaju razviti kako bi postali uspješni preduzetnici, uglavnom se nadograđuju na određene crte ličnosti koje vjerovatno već posjeduju, kao što su radoznalost i sposobnost za istrajnost.
Ipak, po mom mišljenju, jedna od najvažnijih sposobnosti koju mnogi studenti trebaju aktivno razvijati je vještina storytellinga ili pričanja priča. Ključno je da shvate da uspjeh nije samo u tehnologiji ili kreiranju nečega i očekivanju da će drugi odmah prepoznati njegovu vrijednost. Umjesto toga, radi se o sposobnosti da efikasno ispričaju svoje priče i inspirišu druge da vjeruju u njihovu viziju. Ova vještina je izuzetno važna. Smatram da je i dio moje misije da ovu sposobnost prenesem što većem broju ljudi, osnažujući buduće preduzetnike da na upečatljiv način komuniciraju svoje ideje.
Moderirali ste mnoge globalne događaje o inovacijama i startupima. Kako, po vašem iskustvu, događaji doprinose rastu startup scene?
Događaji mogu igrati ključnu ulogu u razvoju startupova i startup scene na dva načina. Primarno, takvi događaji djeluju kao neka vrsta “logorske vatre” koja okuplja ljude iz cijele zemlje. Ova okupljanja omogućavaju učesnicima da podijele svoje priče, što podstiče osjećaj zajednice i gradi snažnu internu mrežu. S druge strane, ovi događaji, ne samo da okupljaju lokalne ekosisteme, nego privlače i ljude izvan lokalnog ekosistema, dodatno “potpirujući vatru” i povećavajući vidljivost prema široj publici. Ovaj dvostruki uticaj može biti izuzetno snažan. U mnogim ekosistemima, rast često počinje s jednim malim događajem koji se postepeno širi, privlačeći sve više učesnika iz lokalnih, ali i širih zajednica. Vremenom, takvi događaji postaju temeljni stubovi startup bilo kojeg ekosistema ili idnustrije. Svjedočili smo ovom fenomenu prije otprilike deset godina sa Pioneers Festivalom, događajem koji je, iako više nije aktivan, ostavio trajan pečat. Danas vidimo slične primjere s događajima poput Slush i Bits & Pretzels, koji su izvrsni modeli kako događaji mogu ojačati i unaprijediti ekosistem. Ukratko, događaji su od izuzetne važnosti za rast i održivost startup ekosistema.
Ljudi često kažu da su događaji koje moderirate, oni koji se pamte. Krajem ovog mjeseca imaćemo priliku da vas prvi put ugostimo u Bosni i Hercegovini, na Business Angel Summitu 2024 u Sarajevu. Možemo li očekivati istu energiju? Jeste li uzbuđeni zbog ovog događaja?
Apsolutno, možete očekivati istu energiju, kao i uvijek! Moj pristup događajima je jednostavan: sljedeći događaj je uvijek najvažniji, a prethodni je mjerilo po kojem želim da me procjenjuju.
Ove godine sam posebno uzbuđen zbog nadolazećeg Business Angel Summita 2024, jednog od najvažnijih regionalnih investicijskih događaja, koji će u Sarajevu od 30. do 31. oktobra okupiti preko 200 investitora, VC fondova, startupova i učesnika iz cijelog ovog regiona. Nikada ranije nisam imao priliku da istražim ovaj ekosistem, i zaista sam znatiželjan da saznam više, upoznam nove ljude i razumijem dinamiku koja ovdje vlada. Dodatno uzbuđenje donosi i sjajna agenda i kompozicija ovogodišnjih učesnika, koji uključuje ne samo nova lica već i neka poznata – prijatelje koje nisam vidio mjesecima ili čak godinama. Ova kombinacija novih susreta i ponovnih susreta s prijateljima, čini događaj još obećavajućim. Kada događaj izgleda ovako uzbudljivo, možete biti sigurni da će to biti nevjerovatno iskustvo!
Kao “The Pitch Professor,” održali ste više od 300 treninga za pitch prezentacije. Koji su vaši najvažniji savjeti za uspješno predstavljanje ideje potencijalnim investitorima, posebno za startupe u ranim fazama?
Po meni, suština pitcha leži u prepoznavanju da je pitch jednostavno pokretač razgovora – ništa više, ništa manje. Nije to jednostrana prezentacija gdje vi kažete sve i odete. Umjesto toga, pitch se odnosi na to da kažete pravu stvar pravoj osobi, navodeći je da priđe i kaže: “Hej, zainteresiran sam – reci mi više.” Postizanje ovog ishoda, naravno, zahtijeva pripremu. Ključno je znati kome se obraćate, razumjeti koliko vremena imate i jasno definisati šta tačno želite postići ovim susretom. Uvijek naglašavam ono što zovem “dva stuba pitch-a”: vrijeme i povjerenje. Uspješan pitch podrazumijeva osvajanje više vremena za daljnje razgovore i postepeno građenje povjerenja s publikom. Na mnogo načina, pitch je kao prvi sastanak; procjenjujete obostrani interes da vidite želite li imati drugi sastanak. Ako stvari krenu dobro, taj drugi sastanak bi mogao na kraju dovesti do nečeg mnogo većeg – trajnog partnerstva, možda čak i “braka i djece” u poslovnom svijetu, što bi u ovom slučaju značilo postizanje izuzetno uspješnog IPO-a.
Vaš podcast “Future Weekly” istražuje budućnost tehnologije i društva. Koje tehnološke trendove smatrate najvažnijima, koji će oblikovati našu budućnost u narednim godinama?
Kada se postavi pitanje o najtransformativnijoj tehnologiji našeg vremena, odgovor može biti samo jedan: AI ili umjetna inteligencija. Svi pričaju o tome; svi istražuju njen potencijal. AI će postati ne samo veća i uzbudljivija, već i izazovnija od bilo koje druge tehnologije, koju smo do sada vidjeli. Njen uticaj neće oblikovati samo neposrednu budućnost, već će se vjerovatno protegnuti i kroz naredne decenije. Iako je ovaj potencijal dobro poznat i za mnoge, očigledan, izuzetno je uzbudljivo svjedočiti i biti dio transformativnog putovanja umjetne inteligencije.
Za još više sadržaja zaprati nas na Instagramu, Facebooku i TikToku