Možda smo mislili da smo majstori u komunikaciji, ali istina je da većina nas zapravo ne zna slušati. Nedostatak empatije često stoji u osnovi naših komunikacijskih poteškoća.
Aktivno slušanje, ključna vještina u uspješnoj komunikaciji, zahtijeva od nas da zaboravimo na sebe i svoje sudove, te da posvetimo potpunu pažnju osobi koja nam se obraća.
Što je aktivno slušanje?
Aktivno slušanje znači potpuno fokusiranje na sagovornika, s ciljem razumijevanja njihovih misli, osjećaja i potreba. Umjesto da dajemo savjete ili sudove, trebamo biti prisutni, otvoreni i saosjećajni prema onome što druga osoba dijeli s nama. Ovo je čin velikodušnosti koji unapređuje naše odnose i pomaže u rješavanju konflikata.
Bez empatije nemoguće je aktivno slušati druge, jer kada nema interesa za osobu s kojom razgovaramo, ili ne možemo prepoznati njene potrebe i emocije, teško je ostvariti efikasnu komunikaciju. Kada prestanemo da slušamo, počinjemo da tumačimo, a upravo ta tumačenja izazivaju nesporazume. Skloni smo da mislimo da davanjem svog mišljenja pomažemo drugoj osobi, što često nije slučaj. Problem je u tome što vjerujemo da se slušanje sastoji od rješavanja problema drugih ljudi, davanja savjeta i govorenja im šta da rade.
Prednosti aktivnog slušanja
Aktivno slušanje ne samo da jača naše međuljudske veze već nam pomaže i u profesionalnom životu. Lideri koji praktikuju aktivno slušanje doživljavaju se kao pristupačniji i pouzdaniji, stvarajući tako povjerenje i poštovanje među svojim kolegama.
Naša uloga aktivnog slušaoca se sastoji u tome da ne prosuđujemo, ne dajemo mišljenje, ne vrednujemo, jednostavno smo tu, prisutni, svim svojim čulima, povezani sa govornikom. Nema žurbe, ima prostora i vremena, jer slušanje je čin velikodušnosti.
Kako postati bolji slušalac?
- Dozvoli svom sagovorniku da se izrazi.
- Ne prekidaj.
- Slušaj svojim očima. Postoji mnogo informacija koje se mogu izvući iz nečijeg govora tijela i izraza lica.
- Budi pažljiv/pažljiva prema sagovorniku da možeš potvrditi da postoji koherentnost između onoga što govore i načina na koji to govore.
- Izbjegavaj davati svoje mišljenje, osuđivati i davati rješenja. Ako to učiniš, to je ono što stručnjaci nazivaju uslovljavanjem. Neka oni budu ti koji će pronaći fokus ili orijentaciju na svoj problem.