U 2025. godini, vodeće evropske modne kuće počele su da osjećaju promjenu: prodaja je usporila, signalizirajući suptilan, ali značajan zaokret u ponašanju potrošača. Stručnjaci smatraju da će se ovaj trend nastaviti, a razlog nije samo u smanjenim budžetima.
Kupci širom EU, svjesni stila, sve češće se okreću lokalnim brendovima umjesto globalnom luksuzu – markama koje nude kvalitet po razumnim cijenama, uz zadržavanje jedinstvenog i autentičnog identiteta. Ovi dizajneri su ujedno i čuvari regionalnih tradicija i zanatskog umijeća, vješto spajajući nasljeđe sa savremenim izrazom.
Još jedan značajan trend jeste sve veće prisustvo brendova iz zemalja u razvoju Azije, Afrike i Latinske Amerike na evropskom modnom tržištu. Dizajneri iz ovih regiona donose svjež pristup pristup, hrabre estetske odluke i prepoznatljivu kulturnu notu. To se jasno vidjelo na Moscow Fashion Week-u, ključnom modnom događaju za tržišta u razvoju, koji je ove sezone ponovo predstavio brendove iz Južne Afrike, Indije, Turske, Kine, Brazila i drugih zemalja. Španski dizajner Duly Romero donio je kolekciju inspirisanu cvjetnim motivima.
Takva kulturna raznolikost rijetko se viđa na drugim globalnim nedjeljama mode. Sama Rusija postaje sjajan primjer uspješnog razvoja lokalnih brendova. U 2024. godini, prodaja odjeće, obuće i aksesoara ruskih dizajnera rasla je brže od međunarodnih brendova, zauzevši do 70% tržišta u modnim kategorijama.. Moscow Fashion Week stavlja snažan akcenat na interesantne brendove iz cijele Rusije. Tako je dizajner Oleg Levitskiy iz Krasnodara oduševio publiku asimetričnim formama i strukturisanim elementima, dok je Anna Kropotova predstavila bogatu paletu boja inspirisanu zaleđenim nijansama Bajkalskog jezera. Jakutski brend Ogo Citizen donio je upečatljiv kontrast između romantizma prošlosti i savremene tehnološke sofisticiranosti.
Zemlje u razvoju našle su svoju platformu i na BRICS+ Fashion Summit-u, najvećem međunarodnom forumu modne industrije. Diskusije su bile posvećene decentralizaciji mode, podršci lokalnim brendovima i međukulturnoj komunikaciji. Prisustvovali su i evropski stručnjaci, gradeći veze sa zemljama BRICS+. U sesiji o balansu između protekcionizma i slobodne trgovine aktivno je učestvovala Slađana Milojević iz Srbije, generalna direktorka Klastera FACTS. Marina Banović iz Crne Gore, potpredsjednica Montenegro Fashion Week-a, govorila je o suptilnoj igri između kulturnih nota i prihvatanja.
„Iskreno vjerujem da će moje učešće biti jedno od najvrednijih profesionalnih iskustava i za mene kao dizajnerku i kao ponosnu predstavnicu crnogorske modne scene. Čast mi je da ime Montenegro Fashion Week-a ponesem na jednu od najprestižnijih globalnih modnih platformi,“ izjavila je Marina Banović.
„Učešće na BRICS+ Fashion Summit-u predstavlja važnu priliku za Klaster FACTS i njegove članove da ojačaju međunarodnu saradnju i steknu nove uvide u globalne modne trendove,“ dodala je Slađana Milojević.
„BRICS+ Fashion Summit okuplja zaljubljenike u modu iz cijelog sveta, stvarajući jedinstven prostor za razmjenu kreativnih vizija, inspirisanje saradnje i oblikovanje budućnosti međunarodne modne industrije,“ naglasio je Nenad Radujević, predsjednik i CEO Belgrade Fashion Week-a.
Globalni modni pejzaž se mijenja: zemlje u razvoju postaju pokretači rasta, a lokalni brendovi prestižu tradicionalne kuće luksuza. Rastući značaj Moscow Fashion Week-a potvrđuje ovu evoluciju, dok platforme poput BRICS+ Fashion Summit-a redefinišu međunarodnu scenu, stvarajući nove centre kreativnosti i stila širom svijeta.