Ultra Inspirativno

Top 5 savjeta za pokretanje vlastitog biznisa donosi preduzetnica Maja Miljević

Koliko želja i snova nikada nije ugledalo svjetlo dana, jer smo se bojali pokušati? Jedan od najvećih čovjekovih strahova je strah od neuspjeha. Ali, kako da znamo hoćemo li nešto uspjeti, ukoliko ne pokušamo? Maja Miljević, osnivačica Zdrave Logike, je vjerovala u svoje snove, bila strpljiva, vrijedna i uporna, te dočekala da njen biznis bude prepoznat. Ispričala nam je, na osnovu svog petogodišnjeg preduzetničkog iskustva, pet savjeta koji su njoj pomogli da ostvari zacrtano, ali i mnogo više. 

Maja Miljević

Odvojiti svoju ideju od emocije, a ostati zaljubljen u istu

Situacija od koje svaki preduzetnik krene je ideja. Prepoznali smo neki problem i sastavili smo rješenje za koje smatramo da je inovativno, efikasno i vrijedno za korisnika tog proizvoda ili usluge. Put stvaranja ideje – vizije, po meni je najljepši dio preduzetničkog početka. Često uporedim ovu fazu sa zaljubljivanjem. U trenutku kreiranja naše preduzetničke ideje, sve je moguće – sve se čini lako i čini se kako cijeli univerzum radi na tome da baš naš proizvod ili usluga bude ono što će svi na koje ciljamo koristiti. Ta faza traje sve dok ne počnu iz nas da izlaze rečenice autoriteta iz djetinjstva, okoline i prouzrokuju strahove zbog kojih počinjemo da sumnjamo u sebe, u svoju ideju i mogućnost da početnu viziju realizujemo. Šta se desilo?

Sveli smo nešto što je praktično na emotivno. Zašto? Jer ne znamo da je i validacija ideje jedan proces koji ima svoje korake i gdje nam činjenice mogu pokazati da li smo na pravom putu ili ne, a ne osjećaji. Prepustili smo taj proces emocijama i obrascima ponašanja koje smo imali u svim situacijama kada smo trebali izaći iz zone komfora. Vidjela sam niz dobrih ideja koje se nisu našle na tržištu zbog strahova osobe koja stoji iza nje. Ne znači da strah i emocije nisu bitne, ali pokretanje biznisa je empirijski proces i treba da vjerujemo činjenicama i brojevima koje imamo na tržištu. Osjećaj i vizija je nešto što nas “gura da uspijemo”, ali praktični koraci i podaci su ono na osnovu čega donosimo poslovne odluke. Tako da bi moj prvi savjet bio da budemo zaljubljeni u svoju viziju i ideju, dopustimo da nas ta energija gura da ostvarimo svoje ciljeve, ali svaki strah pobijemo tržišnim činjenicama i istraživanjima, a ne emocijama.

Praktično validiranje ideje ide na ovaj način:

  • Definišemo tačan problem koji rješavamo,
  • Definišemo naše rješenje,
  • Odgovorimo na pitanje po čemu se razlikujemo od konkurencije (koju vrijednost nosi nas proizvod ili usluga),
  • Odredimo ko je naša niša – ciljna grupa.

Ako nam sve pokaže da treba da idemo dalje, tada krećemo sa sljedećim koracima.

Maja Miljević

Prva ideja / biznis se često u vodu baca

Činjenica jeste da će se ovaj tekst čitati na Balkanu i da svi koji živimo na Balkanu, ne možemo da se poredimo sa svjetskim biznis presjecima. Mi, Balkanci, smo često skloni da se poredimo sa onim što ne možemo da ostvarimo, pa potrošimo vrijeme i resurse da ostvarujemo vizije koje na Balkanu ne mogu da se ostvare iz niza razloga. Često zanemarimo činjenicu “Šta to oni tamo rade da bi bili uspješni”.

Uzeću primjer Startup scene u Americi: 90% Startup-a i ideja ne uspije, 75% Startup-a koji su dobili prvu investiciju od investitora ne uspije, 50% njih prvi profit ima tek u petoj godini, dok 33% njih tek u 10. godini postojanja. Mnoge kompanije koje danas gledamo kao uspješne primjere – Google, Amazon, Tesla i druge, postoje preko 10 godina. Šta možemo zaključiti? Niko od njih nije imao milionsku i uspješnu ideju odmah. Svi su krenuli od nečega i padali.

Sjećam se kad sam 2018. godine sjedila sa jednim od najuspješnijih investitora u Washington DC-u koji je iza sebe imao 70 investicija, od kojih je samo 17 uspješno, ali mu tih 17 pravi promet od skoro milijardu godišnje. Nije cilj krenuti i na prvu stati. Zdrava Logika kao moja prvobitna zamisao je postojala prvih godinu dana, a nakon toga je promijenila tri modela. Mijenjaju se tržišni zahtjevi, navike potrošača, razvoj tehnologija – svijet uvijek treba nešto novo. Zato, ako zakasniš sa tim, sa prvom idejom, nastavi, možda baš treća ili četvrta ideja budu one uspješne.

Uspješan biznis se može pokrenuti i sa 0KM

Radim sa jako puno Startup-a i mladih osoba koje žele nešto da naprave, pokrenu se i budu primjer u svom društvu. Međutim, tu ide standardna misao “Ma, meni treba mnogo novca za to, ja to nemam. Znaš šta je sve njemu trebalo za to i slično”. Nikada ne treba da investiraš svoj novac u biznis, zato postoje grantovi, akceleratori, inkubatori i investitori, koji će te prepoznati i investirati novac, vrijeme i mentorski rad u tebe. Ali, na samom početku čak ni to ne treba.

Danas se sve dešava na internetu i društvenim mrežama. To vidimo iz milionskih poslova koji su nastali samo sa online aktivnostima. Testirati svoju ideju na tržištu (ili proizvod) možeš i sa 0KM. Da otvoriš Instagram profil treba 0KM, da napraviš Gmail je 0KM, da imaš GDrive je 0KM. Da gledaš videa online i učiš o onome što ti je potrebno često je danas besplatno, 0KM košta da kontaktiraš nekoga u DM ili da validiraš svoju ideju kroz anektu, 0KM je PayPal preko kojeg možeš naplatiti prve usluge (za proizvode ide malo drugačije). Ako postoji toliko alata kojih 80% uspješnih biznisa koriste svakodnevno, besplatno, šta onda tebe sprečava da kreneš već danas? Filozofija je u kreiranju kvaliteta u proizvodu, servisu ili usluzi – sve ostalo će samo po sebi doći.

Trudi se da tvoja usluga bude drugačija, vjeruj u svoju suštinu, radi na sebi i neko će to sigurno prepoznati.

Maja Miljević

Ne žuri, sve dolazi u pravo vrijeme, na tebi je da ne odustaješ

Ustaljen, ali i pogrešan stav, jeste da sve treba da se posloži po savršenoj metrici i to odmah. “Danas ću pokrenuti biznis, za pola godine ću već isplatiti troškove i kroz godinu dana ću imati prvi profit. Nekada su ambicije veće”. Zatim “Daću sebi jednu šansu i godinu dana, ako mi ne uspije, više se nikada neću baviti preduzetništvom”.

Znaš li koliko faktora se odmah može nabrojati koje ne možemo predvidjeti – vremenski uslovi, konkurencija, promjena tehnologije, evo i sam COVID-19, geo-političke promjene i slično. Kao neko ko je pet godina aktivan kroz lični biznis u preduzetništvu, ali i u mentorstvima drugim biznisa u BiH i regionu, mogu samo da kažem jedno – “preduzetništvo kao konstantu ima samo jedno – promjenu”. Preduzetnički put ako se gleda na kratki rok često nije progresivan, ali ako gledamo duži rok – godinu, dvije ili više – uvijek ćemo vidjeti enormne napretke, kako nas lično kao foundera tako i naših biznisa i vještina, nikada, pa čak i ako smo imali fail ne vidimo da smo nazadovali. Ono što se jedino smanjuje je ego. Što više napredujemo, shvatamo da još puno toga ne znamo i prihvatamo da smo dio puta stalnog razvoja.

Nema preduzetnika koji je uspio preko noći ili ako jeste koji je održao svoj biznis preko noći. Sjetimo se niza dobrih brendova koji su preko noći zamijenjeni novim boljim rješenjima – i sve je to dio preduzetništva. Ako se uputiš na ovaj put, naoružaj se strpljenjem. Ne postoji osoba na svijetu koja je bila predana svom snu, a da nije uspjela. Često vidimo samo vrh brijega koji je sjajan, dok sve ono što je 80% iza tog sjaja ne možemo da vidimo. Po meni – nema ljepšeg života od preduzetničkog, za mene to znači ostati vječno dijete u duši – stalna igra, novo učenje i napredak.

Ostani svoj/a, uči od drugih

Danas mogu da nabrojim najmanje 10 stvari koje još treba da naučim, studiozno proučim i radim na njima svaki dan kako bih što bolje razumjela sve što radim i bila bolja verzija sebe. Za svaku osobu na svijetu mogu da kažem isto. Niko od nas nije rođen naučen ili sa nekom memorijom u mozgu koja nam pruža da budemo ispred drugih. Zato, ne budi strog/a prema sebi. Put napretka počinje kada smo svjesni svojih nedostataka i kada ih jasno iskomuniciramo, ali isto tako kada smo u isto vrijeme svjesni onoga u čemu smo dobri. Nismo svi za sve.

Upoznala sam niz dobrih inovatora i foundera koji su imali super ideje, ali nisu bili lideri i dobre timske vođe. Negdje su pročitali da je founder odmah i CEO (direktor) firme, preuzeli su tu funkciju i urušili cijeli Startup i početnu ideju, jer nisu dovoljno radili na njoj. Upravo iz ovog razloga su potrebni mentori, učenja, konstantan rad na sebi. Za sve za što znamo da nismo dobri ili ne znamo da radimo treba da nađemo partnera, zato i postoje Startup-i i biznisi sa više foundera – neko ima ideju, neko je dobar lider, a neko je dobar prodavač. I to je sve sasvim u redu.

Mir u nama i sklad sa vizijom dolazi kada smo realno sagledali situaciju, zato svim preduzetnicima savjetujem da budu svoji, iskažu i mane i vještine, nađu ljude, mentore i institucije koji će im pomoći da ostvare viziju, jer uspjeh je u korištenju svih dostupnih resursa da ostvarimo ono što trenutno možemo. Ne boj se, zaigraj se, pa i ako se to igralište raspadne – uvijek postoji novo u koje ćeš ući sa mnogo više iskustva i znanja, ali uvijek kao istinski ti.

Slični članci

7 savjeta da svaki dan budeš sretna osoba

Ultra magazin

Inspirativne izjave poznatih o prijateljstvu

Ultra magazin

10 sitnica kojima ćeš poboljšati svoj život

Ultra magazin