• Home
  • Ultra Ukusno
  • Nutricionistkinja Marizela Šabanović: “Vitamin D igra ključnu ulogu u našem imunitetu”
Ultra Ukusno

Nutricionistkinja Marizela Šabanović: “Vitamin D igra ključnu ulogu u našem imunitetu”

„Pravilna prehrana je važna i inače, ali posebno treba paziti tokom pandemije virusa korona“, rekla nam je nutricionistkinja doc.dr. Marizela Šabanović, sa kojom smo razgovarali o zdravoj ishrani i jačanju imuniteta sa dolaskom hladnijih dana.

Instagram: nutricionizam.ba

„U našem jelovniku treba da bude što više povrća i voća, fermentisanih namirnica (poput kiselog kupusa, kefira i sl), birati dobre izvore proteina poput ribe, bijelog mesa kojem znamo porijeklo, kao i biljne proteine iz mahunarki, gljiva i slično. U prehranu uvrstiti dobre masnoće iz hladno presovanog maslinovog ulja, orašastih plodova i sjemenki. Izbjegavati hranu koja je termički obrađena prženjem, visoko prerađenu hranu, hranu bogatu šećerom. Uz svaki obrok imati dovoljno povrća, svježeg ili kuhanog. Obezbijediti sebi dobar noćni san, a tokom dana piti dovoljno vode. Izbjegavati nesvjesno grickanje, obilne obroke, posebno one bogate šećerom.“

Sada je većina ljudi pod stresom više nego inače u normalnim okolnostima. To ostavlja posljedice i na našu ishranu.

„Hronični stres iscprljuje naš organizam, a posebno loše utiče na hormone. Posljedica može biti hronični umor, ali i anksioznost, depresija, poremećaj sna i slično. Vrlo često u takvim uslovima posegnemo za slatkim, posebno čokoladom. To je prirodna potreba, jer nam slatko na kratko daje osjećaj sreće. Neki ljudi su skloniji konzumiranju alkohola, što opet vodi u druge zdravstvene probleme. Najbitniji korak je osvještavanje da jedemo ili pijemo, jer se osjećamo loše. Nakon toga poduzeti metode koje pomažu opuštanju i relaksaciji poput šetnje, meditacije, molitve, laganog vježbanja. U stanju stresa nije dobro niti previše forsirati tijelo, ali ni puko ležanje. Dakle, idealno je šetati u prirodi, povezati se sa sobom.“

Mnogo se govori o jačanju imuniteta tokom posljednjih 7-8 mjeseci. Marizela je izdvojila  top 3 preporuke za jačanje imuniteta koje sigurno daju rezultate.

Osnovne preporuke za imunitet su:

  • Zdrava crijeva tako što ćemo jesti više vlakana iz povrća, probiotičke namirnice (kefir, kiseli kupus), manje šećera, zasićenih masnoća, vještačkih sladila, te stresa,
  • Manje stresa, rad na sebi, odmaranje, metode opuštanja i sl.
  • Pravilna prehrana uz adekvatne dodatke prehrani.

Što se tiče konzumacije dodataka prehrani, ističe da je prvi korak konsultacija sa stručnom osobom.

„Već sad se zna da vitamin D igra ključnu ulogu u našem imunitetu. Preporučila bih provjeru statusa vitamina D nakon čega se uključuje suplementacija u dozi koja zavisi od eventualnog deficita. Važan je i cink, vitamin C, te omega 3 masne kiseline. Od ostalih materija tu je betaglukan koji ima imunomodulatorsko djelovanje, te biljke poput ehinacee. Odabir dodataka prehrani treba biti u skladu sa potrebama pojedinca kojem se prilagođavaju oblici, doze i kombinacije. Ne preporučujem uzimanje dodataka prehrani na svoju ruku bez konsultacije sa stručnom osobom.“

Zanimalo nas je kako generalno izgraditi zdrav odnos prema hrani, koji će dovesti do jačeg imuniteta, ne samo u trenutoj situaciji.

„Uvijek kažem da je odluka pola posla. Ako sami odlučimo da možemo i želimo, onda je već puno lakše. Isto tako ne treba se plašiti hrane i vjerovati u mitove. Svaka hrana ima svoje prednosti i nedostatke. Od hrane treba uzeti najbolje za nas i naše zdravstveno stanje. Ne možete živjeti niti kao isposnik, jer svrha života nije patnja. Zato uvijek kažem, napravi balans u prehrani. Razvij dobre navike kuhanja, nabavke namirnica, planiranja obroka. Ako 80% vremena jedeš nutritivno bogatu hranu, dobre kombinacije, onda si možeš priuštiti da 20% bude nešto što smatraš da „nije dozvoljeno“ bez ikakve griže savjesti. Hrana je i socijalna kategorija, tako da uživanje u hrani sa dobrim prijateljima itekako snižava stres, što nam je sada jako potrebno.“

Mnogo se govori o tome da li je neophodno jesti hranu koju ne volimo, ako ona pruža energetske materije koje su potrebne ogranizmu ili se svakoj namirnici može naći alternativa.

„Ja jako volim da je hrana ukusna. Smatram da dugoročno nije održivo da jedemo nešto što nam ukusom i mirisom ne odgovara. I zato uvijek nalazim načine kako da i ono što na oko i ukus nije baš privlačno napravim nešto dobro. A opet, ako neko ima baš jaku averziju prema nekoj hrani do toga da mu izaziva nagon na povrćanje i gađenje, svakako sam za to da se nađu alternative, jer je itekako moguće.“

Ide hladniji period godine, što znači da će nedostajati prirodnog izvora vitamina D.

„Tokom ljeta, ako se izlažemo pametno suncu, imamo ga dovoljno. Međutim, sad smo svi u riziku nedostatka. Osim toga, naša uobičajena prehrana ne sadrži dovoljno vitamina D koji se nalazi u hrani poput ulja jetre bakalara i drugih masnih riba, tuna, srdele, skuša, bakalar, haringa, losos, rakovi i plodovi mora, neke vrste gljiva, kvasac, goveđa jetra i žumanjak jajeta. Zato je prvi korak provjera statusa vitamina D u organizmu, a nakon toga prigodna suplementacija. Svježe povrće i voće uvijek imamo i treba pratiti sezonu i jesti ono što je u tom momentu prirodno.“

Dosta se spominje i hidratacija organizma – Marizela nam je objasnila šta ona tačno podrazumijeva.

„Naš organizam ne može bez dovoljno vode, što se primjećuje po znakovima dehidratacije kao što je umor, glavobolja, loše pamćenje i sl. Odraslom organizmu je potrebno 30 ml po kg tjelesne težine tekućine koja obuhvata vodu, biljne čajeve, svježe cijeđene voćne sokove, te bistre juhe od povrća. U tekućinu ne spada kafa, alkoholna pića, napici i slično. Dakle, svaki dan obezbijedite sebi dovoljno obične vode. Ako ne volite ukus obične vode, možete dodati malo soka od limuna. Dobro je i pijuckati biljne čajeve koji i na drugi način pomažu našem organizmu.“

Slični članci

Rolnice od kokosa i čokolade, spremne za tren!

Ultra magazin

Najbolja i najgora hrana za doručak

Ultra magazin

Jednostavni trikovi da zdrava žitarica kinoa bude ultra ukusna

Ultra magazin