• Home
  • Ultra Kreativno
  • Mali Iv: “Kada radite kao freelancer, imate mogućnost da uređujete svoj sistem poslovanja, uslova i raspona kreative”
Ultra Kreativno Ultra Unique

Mali Iv: “Kada radite kao freelancer, imate mogućnost da uređujete svoj sistem poslovanja, uslova i raspona kreative”

IuteCredit
IuteCredit

Ivana Popović – Mali Iv je sa 35 godina prikupila velikih 20 godina iskustva u kreativnoj industriji, zbog čega je jedna od predavačica na ovogodišnjim Ultra Unique radionicama – projektu osnaživanja mladih i talentovanih ljudi u građenju karijera po njihovoj mjeri. Radionice su dio ovogodišnjeg Play Media Day-a, omiljenog događaja kreativne industrije, zbog čega smo sa Ivanom razgovarali kako o agencijskom poslu, ali i freelance iskustvu, a dotakli smo se i njenih velikih ljubavi – pisanja i grafičkog dizajna. 

Instagram/mali_iv

Iskušali ste se kako u agencijskom poslu, tako i u freelance vodama. Koje su prednosti i mane svakog od njih i kome dajete prednost?

Ivana Popović: „Agencijski posao je po meni obavezan za sve koji tek počinju svoju karijeru. Smatram da svaki grafički dizajner/kreativac mora da iskusi makar nekoliko mjeseci u agencijskom okruženju, jer na ovaj način može vrlo brzo da “programira” svoju kreativnu ličnost da razmišlja o ekspresnom rješavanju problema, o rokovima, da ubrza svoj rad, ali i da se navikne na rad u timu od dvoje ili dvadeset ljudi.

IuteCredit
IuteCredit

S druge strane, kada ste freelancer imate mogućnost da naučite i druge stvari koje se tiču posla, a koje u agenciji rade članovi drugog (finansijskog ili account) tima. Ne morate da budete sam svoj knjigovođa, ali mislim da ukoliko želite ozbiljno da se bavite ovim poslom, prosto morate poznavati makar osnove poslovanja. Ono što se slabije pominje – a vrlo je bitno – jeste komunikacija sa klijentima. U agenciji to radi opet taj akaunt tim, ali kada ste freelancer – vi ste uglavnom i account i art direktor i pripremaš i fotograf…

Mana agencijskog posla je uglavnom manjak slobode, u smislu rada u striktno organizovanom sistemu, kao i ograničenje po pitanju kreative i kratki rokovi. Kada radite kao freelancer, imate mogućnost da uređujete svoj sistem poslovanja, uslova i raspona kreative.

Prije nekoliko godina, agencija je bila idealna radna sredina za mene. Međutim, vrijeme je da se vratim freelance vodama, jer mi je potrebno više prostora i širine, kao i vremena za privatni život.”

Instagram/mali_iv

Na društvenim mrežama kroz mješavinu svakodnevnih tema, filozofije i ličnog iskustva pričate u stvari priču o (grafičkom) dizajnu. Smatrate li da je umjetnicima neophodna takva doza posvećenosti poslu, kako bi u stvari pružili ono najbolje od sebe? Odnosno, smatrate li da u kreativnoj industriji, ljudi u stvari žive svoj posao?

Ivana Popović: „Ja apsolutno živim svoj posao! Kroz sve teme o kojim govorilm ili pišem, fotografišem ili crtam – provlači se dizajn. Čak i kada kucam neku dužu poruku ili mail, ja vodim računa da je sve dobro formatirano ili dizajnirano. Da je koncizno, pravilno i eventualno kolor kodirano. Ne mislim da je to loše, naprotiv, na taj način vježbam svaki dan.

Iako je moj profil na Instagramu dosta privatan i to je neki “pravac” koji sam sebi obećala još u početku – koristim svoju vrlo, vrlooo inteligentnu i obrazovanu publiku da pričamo i filozofiramo na razne teme. Iako su kod mene najviše prisutni moji mačori, muzika, kuvanje i njega biljaka – pitanja o dizajnu su i dalje najčešća. Zbog toga sam prihvatila taj izazov da govorim o dizajnu, osnovnim pojmovima, pa ponekad i savjetima. Ljudi su željni znanja i informacija, živimo u baš teškom vremenom i svaki tračak inspiracije i motivacije je zlata vrijedan. A ja vjerujem u onu “sharing is caring” i smatram da se svaki dobar dizajner mora odužiti Googleu i Youtubeu na besplatnom znanju – tako što će nešto od svog naučenog blaga podijeliti i sa drugima.

Svaki umjetnik može da bira način na koji želi da komunicira kroz svoje kanale i platforme. Nije pogrešno ni ukoliko neki slikar želi da na svoj Instagram postuje samo svoje slike. Ali razmislite, koliko je zanimljivije ako taj slikar odluči da uz svaku sliku napiše i nekoliko riječi, to može biti naziv slike, tehnika… Pa onda doda i neku priču koja stoji iza nastanka te slike. Pa ako iskoristi Reels ili Story opciju da snimi BTS (behind the scene) kako je slika nastajala, koje su bile skice prije nje… I onda na sve to, postuje finalni rezultat, recimo pažljivo odabrani ram za sliku i uramljenu sliku u nekom prostoru… To je sve sadržaj i ljudi žele da vide JOŠ. Žele da ih drugi inspirišu. To je jedan od razloga zbog čega su postovi PRIJE i POSLIJE uvijek najpopularniji.

Ali da napomenem, ne mislim da su ljudi koji nemaju društvene mreže manje posvećeni svom poslu. Samo, oni imaju neke druge puteve za samopromociju, prodaju ili izlaganje. Ja sam dijete interneta i meni prosto najviše leži digitalna forma izlaganja i komuniciranja.“

Instagram/mali_iv

Imate preko 20 godina iskustva u dizajnu – kako je izgledao taj put? Da li ste se tražili u različitim sferama dizajna – kako ste shvatili kojoj sferi pripadate?

Ivana Popović: „Kada kažem da je to 20 godina, svaki put se preslišam da vidim da nisam omašila. Ali tako je, sa 15 godina sam zaradila prvi novac od dizajna enterijera. Sada punim 35 – tako da to je to, dve decenije!

Kada sam počinjala da crtam kao mala, nisam imala pojma šta je dizajn. Onda sam upisala gimnaziju jer sam naišla na nerazumijevanje roditelja kada sam rekla da bih upisala srednju dizajnersku. Nisu oni krivi (iako sami po sebi veoma kreativni), samo je to bilo takvo doba – nije se mnogo znalo o budućnosti dizajna kao perspektivnog zanimanja. Iskreno, jedva sam čekala da završim gimnaziju kako bih bila slobodan čovjek i upisala arhitekturu. Međutim, ja sam vidjela sebe kao arhitekticu koja uređuje neke prostore, bira tekstil za sofe i namiješta cvijeće u aranžman velike vaze. Sve to u elegantnim stileto cipelama i ispeglanom kostimu.

Sva sreća pa nisam upala na budžet, te sam odmah otišla putem Politehničke akademije na industrijski dizajn. I narednih nekoliko godina sam imala prostora da se tražim. Čak sam upisala i web dizajn na jednoj privatnoj akademiji jer me je kod privlačio podjednako kao 3D modelovanje. Negdje na pola puta te moje karijere i traganja za pozivom koji želim da radim strastveno – odlučila sam se da pođem za grafičkim dizajnom. Tako da nikada nisam imala zvanično obrazovanje kao grafički dizajner, ali jesam iskoristila svo znanje stečeno na industrijskom i web dizajnu da bih ovo svoje novostečeno zanimanje bustovala na zavidan nivo, čim prije.

Danas kao grafički dizajner, često igram u raznim poljima koja originalno ne pripadaju ovoj sferi dizajna. Često sam ovde spomenula prostor i širinu i da, kao grafički dizajner koji dobro poznaje internet i njegove platforme, kao fotograf i malo zarđali ilustrator – uspijevam da postignem kontrolu nad mnogim projektima, kao i njihovo odlično prezentovanje.”

Instagram/mali_iv

Početkom godine ste pričali kako biste voljeli da ove godine animacija dosegne primarno mjesto koje čeka već duži period u redu. Čini li Vam se da se napokon to osvaruje? 

Ivana Popović: „Zapravo, odustala sam od ove ideje za sada. Razlog tome je moj partner koji se profesionalno bavi animacijom i često unaprjeđuje svoje skilove raznim edukacijama i novim softverima. Kako nas dvoje često radimo kao duo, mislim da je bilo realnije da se ja posvetim unaprjeđivanju znanja koje već imam. Zbog toga sam njemu prepustila animaciju i video montažu, a ja sam se bacila na edukaciju o fotografskom osvjetljenju, naprednijem prezentovanju projekata i vraćanju ilustraciji. Oh da, i počela sam da istražujem video i njegovu produkciju – jer Reels i TikTok.

Kojih biste pet savjeta izdvojili koju su Vama pomogli pri razvoju ličnog biznisa na društvenim mrežama –  i šta biste preporučili mlađoj sebi, koje greške da ne pravi?

  • Pruži vrijednost u svemu
  • Budi ljubazna i kulturna
  • Odgovori svima na pitanja i poruke
  • Budi jasna
  • Budi iskrena

Jedina poruka koju imam za mlađu sebe jeste da se ne tangiram oko toga što moj rad ne može baš svima da se dopadne. Ranije sam se mnogo nervirala oko ove “problematike”, misleći da ja kao dizajner moram da ubodem svačiji ukus ili želje. Ali ne moram i što je najbolje od svega – ni ne treba. To je ljepota ovog posla, svi smo različiti i pružamo različite usluge, stilove, načine dizajniranja, fotografisanja i ilustrovanja. Zbog toga je kreativni sadržaj koji viđamo oko nas – toliko prelijepo raznolik. Isto kao i kod ljudi na mrežama, ne možemo da se dopadnemo svima – i sa time kada se pomirimo – možemo nastaviti da stvaramo autentično i kreativno bez kočnica.“

Play Media Day 06 će se održati zahvaljujući podršci programa Bosnia and Herzegovina Resilience Initiative (BHRI), koji sprovodi Međunarodna organizacija za migracije (IOM), uz finansijsku podršku Američke agencije za međunarodni razvoj. Događaj su podržali i Delegacija EU u BiH, kao i Sara voda.

Vidimo se na Play Media Day 06!

Slični članci

LAN Architecture dizajnira zgrade pastelnih boja u Strasbourgu

Ultra magazin

Održiva škola u ruralnoj Indiji slavi lokalni pješčanik

Ultra magazin

Play Media Day 06 nakon dugo vremena, uživo okupio zaljubljenike u kreativnu industriju!

Ultra magazin