• Home
  • Ultra Inspirativno
  • Intervju – Ana Petrović: “Dijeta ne podrazumijeva izgladnjivanje, već promjenu prehrambenih navika”
Ultra Inspirativno

Intervju – Ana Petrović: “Dijeta ne podrazumijeva izgladnjivanje, već promjenu prehrambenih navika”

Magistar farmacije i nutricionista dijetetičar Ana Petrović već godinama ističe značaj hrane, kao najmoćnijeg oružja koje imamo u borbi protiv fizičkih i mentalnih bolesti i problema. Njen studio je u proteklih deset godina, uspješno pomogao više od 90 000 ljudi u njihovoj borbi sa kilogramima, a nevjerovatno zvuči činjenica da su klijenti pomoću njenih savjeta, istopili više od 1 000 000 kg! Izdvojila se i kao nutricionistkinja, koja je mnogim slavnim ličnostima liniju dovela do savršenstva, a u susret toplijim danima potrudili smo se da ti predstavimo njene savjete, kako izabrati pravilnu ishranu za zdravlje, vitkost i vitalnost.

Podijelila je sa nama i pet osnovnih principa, kojih se svi moraju pridržavati ukoliko žele ostvariti kontinuirane rezultate, koliko je bitan personalizovan pristup svakom klijentu, kako održati željenu kilažu, te još mnogo savjeta koje možeš pročitati u nastavku.

Koja su to pravila kojih se pridržavate sa svakim klijentom i šta mislite, koji je razlog zbog kojeg zajedno postižete tako dobre rezultate?

Ana Petrović: “Uvijek imam jasan, otvoren, dobronamjeran stav. Konkretna sam u postavljanju ciljeva i uvijek znam šta želim. Neko sam ko je vrlo uporan, temeljan, ko se daje 100% i za mene je svaki pacijent jedno novo iskustvo i moja lična utakmica iz koje timskim radom, želim da izađem kao pobjednik. Dobra komunikacija, poštovanje dogovorenog, ozbiljan pristup u promjeni loših navika, redovne kontrole i uložen maksimalan trud, sigurno će dati odlične rezultate.”

Posljednjih godina mnogi režimi ishrane, poput vegetarijanstva, zatim bezglutenske dijete, autofagija 16/8 dijeta, keto, paleo, kao i mnoge druge, postaju sve popularnije među ljudima. Postoji li neki od njih koji biste univerzalno preporučili ili je to nemoguće, zbog potrebe za individualnim pristupom ishrani?

Ana Petrović: “Zagovornik sam individualnog pristupa svakom pojedincu i izradi personalizovanih jelovnika. Važno je čuti potrebe pacijenta, pregledati laboratorijske analize, izvještaje specijaliste, terapiju, stepen fizičke aktivnosti, uraditi potrebna antropometrijska mjerenja i tek onda dati preporuke i pristupiti izradi jelovnika. Postoje različite dijete, koje isključuju određene grupe namirnica, što lično ne podržavam. Da bi tijelo obavljalo nesmetano svoje funkcije, neophodno je unošenje što više grupa namirnica, raznovrsna i izbalansirana ishrana.”

Od prvog dolaska klijenta po pomoć, ostvarujete personalizovan odnos sa njim. Šta to tačno podrazumijeva?

Ana Petrović: “Naime, ono na čemu insistiram jeste izrada individualnih preporuka sa jelovnicima,  u Nutricionističkom studiju Ane Petrović do sada nisu urađene, dvije iste dijete. Imamo personalizovani pristup i svaka osoba je jedinka za sebe, kojoj posvećujemo posebnu pažnju. Razmjene dijeta u najvećoj mjeri ne mogu uroditi plodom kod dvije osobe, jer te osobe ne dijele iste probleme, nemaju iste potrebe, aktivnosti, godine, ne vole iste namirnice i dr. Velika je zamka i stalna promjena dijeta i režima ishrane. Često slušam od pacijenata, sve sam pokušao/la i ništa mi nije trajno pomoglo. Nije i neće, dok se navike trajno ne promijene. Bez volje i motivacije nema ni promjene ni discipline, niti jačanja karaktera. Ovi pacijenti su u začaranom krugu, prelaze sa kivi dijete na medicinsku ili 16/8 dijetu, izgladnjuju se, pa potom prejedaju. Zato je vrlo bitno, da se za svakog pacijenta nađe ta zlatna sredina tj. personalizovani plan ishrane, koji odgovara isključivo jednoj osobi.”

Nedavno je počelo najtoplije godišnje doba, kada mnogi započinju borbu sa viškom kilograma. Koje početničke savjete preporučujete svima, koji se sada nalaze u toj fazi?

Ana Petrović: “Najvažniji je kontinuitet i organizacija u ishrani i generalno u životu. Da bi neko trajno smršao, za početak ne smije da gladuje i treba unaprijed da isplanira obroke. Doručak je osnovni obrok i treba da bude konkretan. Nikada ne treba miješati proteine u obrocima i uz svaki obrok treba pojesti salatu u većoj količini. Od posljednjeg obroka do odlaska u krevet, treba da prođe barem dva sata, kako bi se naš organizam pripremio za spavanje. Umjesto slatkiša konzumirati zdrave zamjene poput voća, cejlonskog cimeta, domaćeg džema bez šećera, agave, stevije i dr. Preporučujem svakodnevnu upotrebu diuretskih čajeva poput rastavića, đumbira i maslačka. Ukoliko budete istrajni, strpljivi i dosljedni, rezultati neće izostati.”

Značaj detoksikacije i hidratacije organizma, tokom ljetnih dana?

Ana Petrović: “Hidratacija tijela je neophodna u kontinuitetu! Dnevni unos tečnosti je individualan i možete ga izračunati kada tjelesnu težinu podelite sa 27. Najjači antioksidansi smanjuju štetno dejstvo slobodnih radikala, oštećenje ćelijskih struktura i nastanak raznih infekcija i bolesti kod čoveka! Neki od preporučenih napitaka koji sadrže antioksidanse mogu biti, zeolit, noni sok, aloja, aronija, glina, sok od zelenog žita, medena voda, biljni čajevi, svježe cijeđeni sokovi i dr. Tečnost uvijek pijete lagano u gutljajima. Ukoliko želite da skinete kilograme ne miješajte voće, sok pravite od jedne voćke. Ukoliko osjetite glad između obroka popijte čaj od đumbira sa cimetom ili čaj od nane sa sjemenom maka. Mak sadrži mnoštvo minerala, koji ublažavaju stres i podstiču bolje raspoloženje.”

Jedni zagovaraju teoriju da je za optimalne rezultate 50% do ishrane, 50% do fizičke aktivnosti, drugi da je taj odnos 80%-20%, dok treći da se trbušnjaci grade u kuhinji. Koji je Vaš stav o ovome?

Ana Petrović: “Moje iskustvo pokazuje da je 70% uspjeha pravilna ishrana, a 30% vježbanje. Najbolji rezultati se postižu sinergijom, ova dva faktora. Gojazne osobe ne bi trebale intenzivno i naporno da vježbaju, sasvim je dovoljno plivanje, šetnja ili brzi hod. Zavisno od konstitucije, tipa građe i željenog cilja, treba birati fizičku aktivnost, u čemu Vam može pomoći profesionalni trener.”

Iz višegodišnjeg iskustva, šta biste rekli, sa kakvim problemima Vam se najčešće javljaju klijenti?

Ana Petrović: “Najčešće posljedice nepravilne ishrane i nezdravog stila života su hipertenzija, insulinska rezistencija, gastritis, giht, anemija i dijabetes. Svako treće dijete je gojazno, kako zbog nepravilne ishrane, isto tako i zbog fizičke neaktivnosti, što je alarmantan podatak.”

Postoji li neki obrazac ishrane karakterističan za naše podneblje, koji većini Vaših klijenata pravi probleme? Odnosno jesu li se izdvojile greške koje klijenti učestalo ponavljaju, a imaju veze sa našom tradicionalnom kuhinjom i koje su to ako postoje?

Ana Petrović:  “Na našim prostorima se i dalje jela dosta pripremaju na tradicionalan način, koji je nekad potrebno korigovati, kako bi se postigli željeni efeketi. Problem današnjice je brz tempo života, koji sa sobom nosi dosta stresa i veliki obim posla, samim tim neredovno uzimanje obroka, pogrešnu kombinaciju namirnica, previše šećera, prerađevina i brze hrane. Najviše goji prerađena hrana, suhomesnati proizvodi, kobasice, tjestenine, pasta, lisnato tijesto, masni sirni namazi, biljna mlijeka, mlijeko u kafi, konditorski proizvodi, punomasne čokolade, gazirana pića, alkohol i drugo, spisak je beskrajno dug.”

Većina kaže da je početak promjene najčešće i najteži. Kako ih motivišete u tom početnom stadijumu, kako bi istrajali do kraja?

Ana Petrović: “Često se vodi polemika na ovu temu, da li odricanje od određene hrane dovodi do željenog cilja. Mnogi bi to da riješe brzo, a da uživaju što duže, u nekim nezdravim namirnicama. Promjena zaista nije laka – iziskuje mnogo truda, vremena, strpljenja, volje i rada. Svoje pacijente motivišem prvenstveno prilagođenim jelovnikom i realnim ciljevima. Ukoliko su strpljivi i disciplinovani, prvih sedam dana rezultati neće izostati, a već nakon prve kontrole, svaki klijent bude motivisan jer je ostvario prvi cilj i to zadovoljstvo i ispunjenost, ga motivisu da ide ka krajnjem cilju bez odustajanja.”

Pored pravilne ishrane, koliko je bitno da za svoje klijente budete i psiholog? Koliko je u stvari značajna i psiha, tokom procesa gubljenja kilograma?

Ana Petrović: “Veoma je važno i upravo zbog toga, imamo i psiholosko savjetovaliste u okviru našeg studija. Svaka osoba sa prekomjernom težinom ili gojazna osoba treba da postavi realan cilj, da promijeni navike, da nauči da prepozna uspjeh. Potrebna je stalna edukacija i savjetovanje stanovništva o zdravim navikama putem medija, u školama, zdravstvenim ustanovama, kako bismo bili zdravija nacija. Dijeta ne podrazumijeva izgladnjivanje, već promjenu prehrambenih navika i izbalansiran unos namirnica. Mnogi se izgladnjuju da bi smršali, ali nakon držanja ovakve „dijete“, vrate sve izgubljene kilograme. Često kod instant dijeta, postoji rizik od pada imuniteta i negativnih uticaja na psihičko stanje osobe, koja se izgladnjuje.”

Možete li izdvojiti neki rezultat, koji ste postigli sa klijentom na koji ste najponosniji do sada?

Ana Petrović: “Mnogo ljudi svakodnevno skida veliki broj kilograma. Mogu slobodno reći da smo do sada skinuli više od 1 000 000 kg! Ali naš cilj nije samo skinuti određeni broj kilograma, već održati željenu tjelesnu masu. Za mene je rezultat kada svoje klijente vidim srećne i zadovoljne, onim što su postigli. Kada mi kažu da se bolje osjećaju i da su loše navike, zamijenili dobrim. Tada znam da su se trud i energija, koje ulažem u rad sa svakim pacijentom isplatili i to je ono, zbog čega ovaj posao toliko volim.”

Kada klijenti postignu željenu kilažu, kako da je održe i u budućnosti?

Ana Petrović: “Ljudi se lako opuste poslije izgubljenih kilograma i često se vraćaju starim navikama. To je ključan momenat koji treba prepoznati, u praksi ga zovem režim održavanja. Održavanje predstavlja režim dijete, naizmjenično sa slobodnim danima, kada svako može da jede svoju omiljenu hranu. Bez obzira šta ste izabrali da pojedete, važan je pravilan razmak između obroka i optimalan unos tečnosti. Nakon dva slobodna dana, vraćamo se izbalansiranoj ishrani dva dana i tako naizmjenično.”

Možete li izdvojiti 5 primarnih principa ishrane, koji svi moraju ispoštovati kada se odluče zdravo hraniti?

Ana Petrović: “Kao pet primarnih principa izdvojila bih:

  • detoks na prazan stomak,
  • poštovanje razmaka između dva obroka (zavisi od osobe do osobe, ali ne smije biti kraći od 3-3.5h),
  • pravilno kombinovanje namirnica,
  • unos čaja, cijeđenog soka i vode,
  • večera minimum dva sata, prije spavanja.”

Već godinama ste najpoznatija nutricionistkinja u Srbiji, šta mislite po čemu se odvajate od ostalih, koji se bave ovim poslom?

Ana Petrović: “Hvala na lijepim riječima, imponuju mada nose i veliku odgovornost. Upravo zbog toga, dosta vremena i truda ulažem u svakodnevno usavršavanje i obrazovanje. Duboko vjerujem, a i pokazalo se u prethodnim godinama kao tačno, da uz veliki trud i požrtvovanje, uz ljubav prema poslu koji radite, rezultati ne mogu izostati. Preporuka zadovoljnih klijenata je najbolja referenca.”

Slični članci

Ovo su najljepše ljubavne izreke

Ultra magazin

6 jednostavnih navika koje će poboljšati tvoj radni dan

Ultra magazin

Svijet na dlanu Maje Orihan: “Kući se vraćam promijenjena svim što su oči vidjele, ruke dotakle, a srce osjetilo”

Ultra magazin