Ultra Kreativno

Budućnost influensers marketinga iz ugla stručnjaka

Uticaj koji infuenseri i kompanije imaju na populaciju, odnosno ljude koji ih prate na društvenim mrežama je ogroman. Zbog toga je i njihova odgovornost srazmjerna broju pratilaca, koji imaju na tim društvenim mrežama. Nažalost, većina njih još nisu svjesni koliko u stvari odgovoran i bitan posao obavljaju, te zbog toga često daju nepromišljene izjave i informacije na svojim kanalima komunikacije.

Posljednjih dana smo svjedoci mnogih ovakvih primjera, a o tome smo razgovarali i sa Dženetom Schitton, pravnicom i ekonomistkinjom, stručnjakinjom za insluensers marketing sa pravne i marketinške strane. Dotakli smo se trenunte situacije, kao i influensers marketinga nakon pandemije, iako je još uvijek teško predvidjeti šta nam budućnost donosi na ovom polju.

Kako bi se influenseri trebali postaviti u trenutnoj situaciji?

Dženeta Schitton: Influenseri bi trebali biti jako oprezni, budući da su njihovi pratioci pogođeni ovom situacijom, emotivno i finansijski, te se veoma lako može desiti da će sve strogo komercijalne poruke biti shvaćene kao neprimjerene. Sve što važi za kompanije važi i za influensere, pa tako oni u ovoj situaciji moraju zauzeti uloge partnera i naći zajedničku strategiju komunikacije sa ljudima. Ovo se odnosi na već započete kampanje.

Ukoliko se radi o novim kampanjama, ja bih savjetovala osmišljavanje kreativnih koncepata, sa fokusom na content marketing, pričanje priče sa pravim emotivnim “naborom”, pa tek onda direktnu prodaju.

Koje greške kompanije trenutno prave kod oglašavanja?

Dženeta Schitton: Ljudi su se našli u potpuno drugim životnim okolnostima, promijenili su im se prioriteti, često i primanja, pa tako neće reagovati na odgovarajući način na marketinške poruke iz prethodnog perioda.

Posebno ako govorimo o proizvodima i uslugama koje ne spadaju u esencijalne, trenutno je najveća greška praviti se da se ništa ne dešava. Nastaviti sa kampanjama koje su već počele i koje su bile konstruisane, uzimajući u obzir uslove tržišta koje je normalno fukncionisalo, a koji su se drastično promijenili, posebno u zadnje dvije sedmice.

Štaviše, ovo je način da kompanije sebi učine medvjeđu uslugu i sa nesenzibilnim pristupom sebi zatvore vrata i za sve predstojeće kampanje. Trenutno je emotivna inteligencija ono što svaki vješt vođa marketinga treba da upotrijebi, kako bi našao pravi način da kupcu da do znanja da se i u ovakvoj situaciji njihove vrijednosti ne razlikuju.

Unsplash

Da li kompanije i influenseri možda trenutno na neki način koriste globalnu pandemiju i koliko je uopšte moralno koristiti marketing u ovakvim uslovima?

Dženeta Schitton: Postoji dosta kompanija i influensera koji pokušavaju iskoristiti činjenicu da je veliki dio ljudi zatvoren u kuće, da je online kupovina još uvijek moguća i da realno postoji mogućnost da se prodaja desi. Mislim da je bitno paziti na dugoročni uticaj brzih i nepromišljenih kampanja u ovakvoj situaciji, kako na brending kompanije tako i lični brending influensera – budući da se opšte okolnosti mijenjaju jako nepredvidivo i skoro iz sata u sat. Veoma lako se može desiti da se u slučaju preagresivne kampanje javnost okrene protiv obje strane.

Marketing je uvijek živ i poželjno je da je tako, jer je bistven pokretač prodajnih procesa koji će pomoći da ekonomski preživimo u toku i posebno poslije vremena pandemije. U ovo vrijeme je krucijalan content marketing koji sa svojim tkz. “soft approach” ili mekanim pristupom može biti tačno ono što je ljudima sada potrebno – dobra priča, pozitivna energija i perspektiva. A to je ono što svaki dobar marketing nudi. Prodaja koja dođe poslije je uvijek izvedljivija.

Šta predviđate, kako će se novonastala situacija i neminovna ekonomska kriza dugoročno odraziti na influnsers marketing?

Dženeta Schitton: Upravo zbog promjene uslova poslovanja, pa time i oglašavanja, promijenjenih ekonomskih i privrednih okolnosti, promijeniće se i influensers marketing. Kompanije će željeti da osjete konkretne rezultate svih plaćenih marketinških kampanja u vidu konverzije, dakle prodaje, pa će return on investment ili povratak investicije postati najmanje jednako važan kao brand awareness. Kompanije će pokušati da dobiju što više za uloženu jedinicu novca i slikanje za story više neće biti dovoljno.

Puno traženiji će postati nišni influenseri koji imaju istu nišnu publiku, koji uživaju status stručnjaka na nekom području i mogu ocijeniti potrebe svojih pratitlaca za određenim proizvodom ili uslugom. Uz njihov jedinstven način komunikacije sa svojim pratiocima tj. prave “frekvencije”, kompanije će moći da kvantificiraju odnos troškova kampanja i povrata investicija. Sve će se više uvoditi plaćanje po učinku.

Unsplah

Treba li u ovakvim uslovima razmišljati o smanjivanju bužeta za oglašavanje ili bi to bio loš potez kompanija?

Dženeta Schitton: U zavisnosti od pogođenosti kompanije globalnom recesijom koja nam je već pred vratima, zavisiće i budžeti, ali svakako će se morati optimizovati i pažljivo usmjeriti. Ukoliko je to moguće, mislim da je dobro zadržati marketinške budžete, jer će kompanije sada više nego ikada morati raditi na tome da budu vidljive na tržištu. Dobra kombinacija content marketinga sa efikasnom strategijom na društvenim mrežama, pa i dobro promišljenim influensers marketingom, biće krucijalna za kompanije da povećaju šanse za zadržavanje starih i privlačenje novih klijenata.

Mislim da će se u novim uslovima pristup svake kompanije morati malo “rebrendirati”, kao što je to uvijek slučaj kada se radi o globalnim promjenama uslova poslovanja. Veliki marketinški budžeti neće biti garant i veće efikasnosti posredovanja marketinških poruka, jer će ljudi poslije ovog nadasve čudnog iskustva sa pandemijom početi da razmišljaju drugačije, posebno kada se radi o potrošnji.

Pandemija će nas ostaviti jako emocionalne i samo dobre marketinške priče, koje imaju realno uporište u stvarnosti, će uspjeti, na osnovu precizne procjene količine ideala koji se u ovom momentu može prodati, da dopru do ljudi. Kreativne kompanije će moći da sa jako skromnim sredstvima postignu mnogo – to je jedna, ako možemo reći dobra strana svih velikih kriza, kada govorimo o marketingu – ljudi dobro reaguju na promjene pristupa na koje su bili navikli.

Unsplash

Hoće li se možda tokom ovog perioda  na neki način očistiti marketinška sfera, odnosno da li smatrate da če „preživjeti” samo influenseri sa kvalitetnim i vrijednim sadržajem i pričama?

Dženeta Schitton: Koliko će infuensera preživjeti zavisiće i od odnosa koji će prema njima zauzeti kompanije. Treba biti realan i priznati da su influenseri jako jeftina marketinška promocija za kompanije. Danas imate hiljade manjih i većih influensera koji su spremni da rade za PR materijal, za koji za kompanije stvaraju manje više kvalitetan sadržaj, koje bi ove inače morale da plate raznim agencijama i fotografima. Usljed velikog intersovanja za “profesiju” influensera ponude je jako puno, pa je zato cijena njihovog rada niska. To kompanijama odgovara, mada je često pogubno za njihov brending.

Ako kompanije shvate da prodaja uveliko indirektno zavisi od brendinga, prestaće sa ovom praksom i fokusiraće se na nišne influensere koji mogu donijeti ROI.

Ipak, koliko poznajem situaciju na Balkanu, predviđam da bi veoma lako moglo da se desi da kompanije u panici i uslovima recesije, odu u drugu krajnost i pokušaju sa agresivnim, više nasumičnim, influenserskim kampanjama ostvariti pokoju brzu prodaju, kako bi pokušali riješiti kratkoročne izazove.

Svakoj kompaniji bih savjetovala saradnju sa influenserima koji su sposobni  za kreiranje kreativnih multimedijalnih sadržaja i emotivno zrelih priča, koje će dobro rezonirati sa ciljnom publikom. Savjetujem posebno rad sa influenserima koji znaju prilagoditi tipove sadržaja različitim društvenim mrežama gdje imaju vjernu publiku.

Slični članci

Ulična umjetnost inspirisana pandemijom korona virusa

Ultra magazin

Disney pokazao šta sve možeš, čak i ako radiš od kuće

Ultra magazin

Duhovite reprodukcije umjetničkih djela nastale u izolaciji

Ultra magazin