Ultra Ukusno

12 stvari koje treba da znaš prije nego što postaneš vegan

Ekološke, zdravstvene i etičke koristi veganstva su nesumnjive. Ali šta ako se osjećaš pomalo zastrašeno ovom idejom? Stručnjaci nude svoje savjete.
Foto: Getty / Sarah Habershon / Nishant Choksi

Ali ako ste doživotni mesojed, teško je znati odakle početi. Pitali smo neke vodeće vegane za njihov savjet onima koji žele da naprave tranziciju.
Da li odmah presjeći i učiniti prvi korak ili je bolje postepeno preći na biljnu ishranu?

“Ne mislim da postoji pravi odgovor”, kaže Henry Firth, član veganske senzacije na društvenim mrežama Bosh!. “Radi se o tome šta je dobro za vas i ono što je održivo za vaš životni stil.” Neki stručnjaci predlažu laganu tranziciju na veganstvo, putem istraživanja svijeta vegetarijanstva.

Katy Beskow, dugogodišnja veganka i autorka tri bestseler kuharice, predlaže postepeni pristup. “Dostupnost veganskih proizvoda znači da to možete učiniti mnogo lakše nego prije. Moj savjet je da zamijenite proizvode u ishrani sa alternativama korak po korak, bilo da je u pitanju mlijeko, majoneza ili jogurt. Na taj način nećete primjetiti razliku.”

Kako da se nosim sa negativnim komentarima porodice i prijatelja koji vole meso?

Kako kaže izreka “ubijte neprijatelje ljubaznošću” i ukusnom hranom. “Možete da me zezate s vicevima o mesu ili mi kažete da ću umrijeti od gladi, ali zadovoljna sam svojom odlukom”, kaže autorka i kolumnistkinja Isa Chandra Moskowitz. „Budite ljubazni prema ljudima, čak i ako su oni kreteni. I kuvajte za njih – morate im pokazati kako je ukusna veganska hrana. To je zaista divan gest koji sprečava ljude da budu agresivni i pomaže im da vide da je hrana dobra – i da ste vi dobro”.

Budite empatični prema ljudima koji izražavaju negativne stavove. “Mogu da razumijem kada ljudi imaju neke negativnosti prema veganstvu, jer sam jednom bio na njihovom mjestu”, kaže YouTuber, šef kuhinje i autor Gaz Oakley. „To je  samo strah od nepoznatog iili nedovoljno obrazovanje o tom pitanju.“ Tretirajte takve susrete kao priliku za učenje, ali nemojte držati predavanja ljudima. „Ako sam na nekoj zabavi, a neko se malo šali o veganstvu, onda je to samo njihovo obrazovanje i način da se osjećaju opušteno. Recite stvari kao što su: Nikad nisam mislio da ću biti vegan sve dok nisam sam probao ili naučio. Nemojte osuđivati ​​ili se raspravljati. Pokušajte da ih obrazujete najbolje što možete.”

Ilustracija: Nishant Choksi
Kako da se uvjerim da dobijam dovoljno proteina?

“Ljudi vas jedino pitaju o proteinima, kada ste vegan”, kaže Beskow. “Nedostatak proteina je veoma rijetka stvar u zapadnom svijetu. Radi se samo o kombinovanju proteina kao što su grah, mahunarke, sjemenke i orašasti plodovi”.

Heather Russell, registrovana dijetetičarka u Veganskom društvu, kaže da nema razloga za zabrinutost. „Zajednički mit je da je teško dobiti protein iz biljne hrane. U stvarnosti, oni mogu da obezbede sve bitne blokove za izgradnju proteina, koje mi zovemo aminokiseline. Dobri izvori uključuju grah, leću, slanutak, sojine proizvode, maslac od kikirikija, indijske orašaste plodove i sjemenke bundeve.”

Šta je sa vitaminima i mineralima?

Ako prelazite na vegansku ishranu, važno je da se pobrinete da dobijete dovoljno vitamina B12 – koji se obično nalazi u mesu, jajima i ribi – jer bez njega ćete se osećati iscrpljeni i slabi. B12 možete dobiti iz obogaćenih namirnica, uključujući „alternativu za mliječne proizvode, žitarice, namaze bez mliječnih proizvoda i ekstrakt kvasca“, kaže Russell. Alternativno, možete uzeti B12 dodatak, koji možete kupiti u većini apoteka i prodavnica zdrave hrane. Russell takođe savjetuje da razmislimo o unosu kalcija. “Biljno mlijeko sadrži istu količinu kalcija kao i kravlje mlijeko, zatim alternative za jogurt, kalcijev tofu, soja i laneni hljeb obogaćeni dodatnim kalcijem su također bogati izvori.”

Veganstvo se čini skupo. Kako da dobijem pristupačnu ishranu na biljnoj bazi?

„Razgovaram sa samohranim roditeljima koji kažu: „Kada odem u supermarket, misliš da imam vremena da odem i u prodavnicu zdrave hrane i pročitam sve etikete? Imam troje dece!” kaže Zephaniah. On pokušava da ublaži njihove brige. “U osnovi, trebamo voće, povrće i leće različitih vrsta. Zaboravite sve otmjene kuhinje i sve te stvari. To je u redu ako imate novac za to. Ali veganstvo bi, u principu, trebalo da bude zaista jeftino.”

Ako imate ograničen budžet, izbjegavajte prerađenu hranu. “Mit je da veganska hrana mora biti skupa”, kaže Firth. “Međutim, da bi bila jeftina, dobra je ideja izbjegavati proizvode koji čak imaju “vegan” etiketu na njima. Dakle, nećete ići u skupe supermarkete i kupovati proizvode od plastike koji su napravljeni u laboratorijama ili fabrikama; oni će biti skupi. Samo ćete se vratiti osnovama i jesti voće, povrće, žitarice, orašaste plodove i mahunarke – i bićete nevjerojatno zdravi, i uštedjeti novac.”

Ilustracija: Nishant Choksi
Da li moram da odustanem od večere kod prijatelja?

To zavisi od toga da li im vjerujete da poštuju vaše prehrambene preferencije. “Ako idem u kuću prijatelja koji zaista poštuje moje veganstvo i uloži napor da se brine o meni, doći ću”, kaže Zephaniah. „Ali, u suštini, ne želim da se ljudi previše trude zbog mene, pa ću reći: „Hajdemo napolje“ ili: „Vi večerajte, ja ću popiti piće”.

Dobar pristup za svakog dobrog gosta je da ponudi neko vegansko jelo. “Nudeći da donesete neku hranu, doprinosite i dobijate priliku da pokažete ukusnu hranu svima koji nisu vegani, kao i da spriječite stres ili ljutnju domaćina”, kaže Firth. Ako domaćin preferira kuhati, podsjetite ih na ono što možete i ne možete jesti. Možda čak želite da predložite recept za njih. Ali najvažnije je da imate otvoren razgovor sa svojim domaćinom prije nego što se pojavite na njihovim ulaznim vratima. “Jedina stvar koju ne želite da uradite je da se jednostavno pojavite bez plana ili razgovora”, kaže Firth.

Šta da radim ako stvarno žudim za nekim mesom?

Razbijanje višedecenijske vezanosti za mirise, ukuse i teksture mesa može biti teško. Možda ste mamurni i žudite za sendvičem sa slaninom ili na vam na roštilju miris kobasica privuče pažnju. Dobra vijest je da je u današnje vrijeme lako stvoriti okuse i teksture mesa u veganskoj hrani, bilo da se radi o pljeskavici na bazi biljaka ili seitanu sa teksturom mesa… „U mojim receptima i na YouTube video snimcima, često stvaram određena jela, bilo da se radi o veganskoj piletini, bifteku ili ćurki – šta god mogu veganizirati“, kaže Oakley. „Možete dobiti istu teksturu i ukus kada ste vegan. Možete dobiti piletinu, rebra, slaninu, odreske, burger, kobasice – sve je dostupno. Kada sam prije četiri godine postao vegan, te stvari nisu bile prisutne.”

Da li je teško održavati zdravu težinu na veganskoj ishrani?

Ako jedete samo salatu, možda – ali kakav bi to bio bezvoljan život. „Dobro planirana veganska ishrana može podržati zdrav život ljudi svih uzrasta“, kaže Russell. “Oni mogu da obezbijede sve kalorije i hranljive materije potrebne za održavanje zdrave težine.”

Veganstvo ne znači da ste na dijeti. Beskow kaže da možete konzumirati svoje omiljene poslastice iz pred-veganskog načina života, umjereno. „Ako ste navikli da jedete peciva, možete kupiti veganske varijante… Uzmite malo čipsa, uživajte u hrani – to je sve o čemu se radi. Ljudi smatraju da je veganstvo tako restriktivno, ali to ne mora biti tako.”

Teško je naći veganske opcije tamo gde ja živim. Kako mogu da održim raznovrsnu i zanimljivu ishranu?

Uzgoj vlastitog voća i povrća može biti odličan način da se veganska prehrana održi zanimljivom. „Živim usred polja u Lincolnshireu“, kaže Zephaniah. „Jedva da moram ići u supermarket – imam previše hrane. Moram je dati komšijama.”

Firth kaže: „Ne trebaju vam hrpe neobičnih sastojaka. Možete nabaviti nekoliko osnovnih sastojaka iz vaše lokalne prodavnice i skuvati na hiljade ukusnih jela. “Većina supermarketa, čak i u ruralnim područjima, ima namirnice koje su pogodne za vegansku ishranu. Sve što mi je potrebno ima u supermarketu ili na lokalnom tržištu”.

Ilustracija: Nishant Choksi
Šta ako moj partner ne želi da bude vegan? Da li će to uticati na našu vezu?

Ne nužno, kaže Moskowitz. “Nađite hranu koju oboje volite, jedite odvojeno, radite šta god morate. Postoji mnogo odnosa u kojima ljudi imaju različite političke ideologije; većina ljudi ima druge zajedničke stvari i to je razlog zbog kojeg su zajedno. Mislim da se radi o pravljenju hrane koju oboje volite, tako da ne propuštate ništa.”

Koji su vaši omiljeni vrlo jednostavni veganski recepti?

Ian Theasby predlaže jednostavno jelo od tjestenine: uzmite povrće, pržite ga u maslinovom ulju pola sata, izvadite iz pećnice i pospite konzerviranim paradajzom, a zatim ponovno zapržite još 10 minuta. „Ono što vam je ostalo je izuzetno ukusan, stvarno hranjiv sos od povrća i tjestenine koji će zadovoljiti svakoga.“

Šta ako prekršim svoju vegansku ishranu?

Mi smo samo ljudi i pravimo greške. „Nemojte previše analizirati“, kaže Oakley. „Još ne živimo u veganskom svijetu. Ali vratite se na razlog zbog kojeg ste postali vegani.”

Ključna stvar, slažu se svi stručnjaci, je da se ne nervirate zbog toga. “Vegani nisu savršeni”, kaže Zephaniah. „Samo mislimo da je vrijedno toga. Pokušavamo da učinimo najviše dobrog i najmanje štete. I to je najbolje što možete. Samo pokušavajte.”

 

Izvor: theguardian.com

Slični članci

Grčka salata sa slanutkom

Ultra magazin

Napitak koji budi organizam!

Ultra magazin

8 benefita za tvoje tijelo, ako jedeš laneno sjeme svaki dan!

Ultra magazin