Ultra Kreativno

10 poznatih slikarki koje svaki ljubitelj umjetnosti treba da poznaje

Istorija umjetnosti preplavljena je muškim imenima: Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Pablo Picasso i mnogi drugi. Ali šta je sa ženama koje su pomogle u oblikovanju svjetske vizuelne istorije? Kao i na mnogim drugim poljima, žene su bile obeshrabrene da se bave umjetnošću, a ipak, veliki je broj nevjerovatnih žena koje su istrajale. Ove poznate umjetnice imaju puno više zajedničkog, nego samo rod i karijeru – sa punim pravom ih možemo nazvati pionirkama u rušenju prepreka u svom ličnom i javnom životu.

Foto : mymodernmet.com

Pogled na neke od velikih umjetnica iz prošlosti, takođe je vremenska linija istorije umjetnosti, jer su žene vodeće ličnosti u svakom umjetničkom pokretu, od italijanske renesanse do američkog modernizma i šire. Putujući kroz istoriju umjetnosti – od dvorskog slikara iz 16. vijeka za kralja Filipa II do Fride Khalo, pogledaj snagu, karakter i talenat ovih izuzetnih žena.

Foto: Public domain via Wikipedia

SOFONISBA ANGUISSOLA (1532 – 1625)

Slikarka Sofonisa Anguissola bila je inovatorka tokom italijanske renesanse. Rođena je u relativno siromašnoj plemićkoj porodici, njen otac se pobrinuo da ona i njene sestre imaju dobro obrazovanje, koje je uključivalo i likovnu umjetnost. Njen talenat je zapazio Mikelanđelo, koji je bio njen nezvanični mentor. Iako joj, kao umjetnici, nije bilo dopušteno da proučava anatomiju ili vježba crtanje modela zbog vulgarnosti, ipak je uspjela da ima veoma uspješnu karijeru. Većinu uspjeha duguje ulozi slikara na dvoru španskog kralja Filipa II. Tokom 14 godina, razvijala je vještine za službeno portretiranje dvora, kao i intimnije portrete plemstva. Njene slike se mogu naći u kolekcijama širom svijeta, i poznate su po tome što su uhvatile duh i živost onih koje je slikala.

Foto : Public domain via Wikipedia

ARTEMISIA GENTILESCHI (1593 – 1653)

Kao kćerka slikara, Artemisia Gentileschi je u mladosti imala omogućen pristup svijetu umjetnosti. Veoma rano je počela da odlazi u očev atelje, koji ju je podržavao, jer je bila izuzeto nadarena. Kao istaknuta slikarka italijanskog baroka, nije dopustila da je u slikarstvu sputava činjenica da je žena. Slikala je velie biblijske i mitološke slike, baš kao i njene muške kolege i bila je prva žena koja je primljena na prestižnu Akademiju likovnih umjetnosti u Firenci. Njenu zaostavštinu ponekad zasjenjuje njena biografija, i činjenica da je bila silovana od strane kolege. Međutim njen talenat je neosporan, i ona je i dalje prepoznata po stvarnom prikazu ženske forme, dubini svojih boja i upečatljivoj upotrebi svjetlosti i sjene.

Foto : Public domain via Wikipedia

JUDITH LEYSTER (1609 – 1660)

Judith Leyster je bila vodeća umjetnica tokom zlatnog doba holandskog slikarstva. Kao i svi holandski umjetnici u tom periodu, Leyster se specijalizovala za žanrovske slike, portrete i mrtvu prirodu. Bila je jedna od prvih žena koje su primljene u slikarsko udruženje u Haarlemu. Vodila je uspješnu slikarsku radionicu sa nekoliko muških učenika, i bila je poznata po opuštenoj i neformalnoj prirodi svojih portreta. Iako je tokom svog života bila prilično uspješna, njena reputacija je bila narušena nakon smrti zbog niza nesrećnih okolnosti. Naime, cijeli njen opus je ostao potpisan ili kao rad njenog supruga ili njenog savremenika Fransa Halsa. Tek krajem 19. vijeka, greška je otkrivena i učenjaci su počeli ponovo da priznaju njene umjetničke vještine.

Foto : Public domain via Wikipedia

ELISABETH VIGEE LE BRUN (1755 – 1842)

Francuska portretna umjetnica Elisabeth Vigee Le Brun stvorila je impresivnu kolekciju od skoro 1000 portreta i pejzaža. Kao kćerka slikara, rano je počela da se bavi slikarstvom, i kao tinejdžerka već se profesionalno  bavila slikanjem portreta. Njen veliki proboj u karijeri uslijedio je, kada je proglašena za portretistkinju Marie Antoinette. Njene slike premoštavaju jaz između pozorišnog rokoko stila i nešto suzdržanijeg neoklasicističkog perioda. Uživala je u stalnom uspjehu, čak i dok je bila u egilu nakon Francuske revolucije, jer je bila omiljeni slikar evropske aristokratije. Prirodan, opušten način njenog portreta smatran je revolucionarnim u vrijeme kada su portreti često zahtijevali formalne prikaze viših slojeva.

Foto : Public domain via Wikipedia

ROSA BONHEUR (1822 – 1899)

Francuska slikarka, smatra se jednom od najpoznatijih umjetnica 19. vijeka. Poznata je po slikama velikog formata, na kojima su prikazane životinje. Redovno je izlagala svoje radove u poznatom Pariskom salonu, a bila je veoma uspješna i u Sjedinjenim Državama i Britaniji. Bonheur je provela mnogo vremena crtajući životinje u pokretu, što je predstavljalo njenu izvanrednu sposobnost uočavanja sličnosti na platnu. Bonheur nije samo poznata po svojim slikama, naime njen lik se slavi zbog kršenja rodnih stereotipa. Negdje od sredine 1850-ih pa nadalje, nosila je mušku odjeću i čak je za to dobila i odobrenje policije. Iako su je često kritikovali zbog nošenja hlača i širokih bluza, nosila ih je tokom čitavog života, naglašavajući njihovu praktičnost u radu sa životinjama. Deklarisala se kao lezbejka i živjela je sa svojim partnerkom Nathalie Micas više od 40 godina. Otvoreno živjevši svoj život, Bonheur se istakla kao revolucinarna pojedinka, kako u karijeri, tako i u privatnom životu.

Foto : Public domain via Wikipedia

BERTHE MORISOT (1841 – 1895)

Smatrana je jednom od velikih impresionista, u početku je svoje radove izlagala u uglednom Pariskom salonu, prije nego što se pridružila prvoj izložbi impresionista sa Monetom, Sezanom, Renoirom i Degasom. Njena umjetnost se često fokusirala na domaće scene i preferirala je rad sa pastelima, akvarelom i ugljenom. Radila je u malom obimu, a njen lagan i prozračan rad često je kritikovan kao previše ženstven. Morisot je u jednom časopisu napisala o svojim naporima da je shvate ozbijno kao žensku umjetnicu gdje je rekla: “Mislim da nikada nije postojao muškarac koji se prema ženi odnosio kao prema ravnopravnoj i to je sve što tražim, jer znam da vrijedim koliko i oni.”

Foto : Public domain via Wikipedia

MARY CASSATT (1844 – 1926)

Američka slikarka, provela je svoj odrasli život u Francuskoj gde je postala sastavni dio grupe impresionista. Cassatt je rođena u imućnoj porodici, koja se protivila da ona postane umjetnica. Umjetničku školu je napustila, jer je bila frustrirana tretmanom koji su dobijale učenice u odnosu na učenike – nisu mogle da koriste žive modele i jedino im je preostalo da crtaju po kalupu. Sa 22 godine se preselila u Pariz i tamo je imala privatne časove. Njena karijera je krenula uzlaznom putanjom, kada se pridružila impresionistima i skopila doživotno prijateljstvo sa Degasom. Otvoreno se zgražavala zbog formalnog umjetničkog sistema gdje su žene umjetnice morale da flertuju ili da se sprijatelje sa muškim sponzorima kako bi napredovale. Stvarala je meka, lagana djela, koja su često isticala žene koje se ponašaju kao njegovateljice. Cassatt je tokom cijelog svog života nastavila da podržava ravnopravnost žena.

Foto : Instagram @okeeffemuseum

GEORGIA O KEEFFE (1887 – 1986)

Kao umjetnoca na čelu američkog modernizma, Georgia O Keeffe jedna je od najpoznatijih umjetnica u istoriji. Tokom života, karijera joj je bila isprepletena sa suprugom Alfredom Stieglicom koji je bio fotograf. Iako je zagovarao ideju da slikarke mogu stvoriti umjetnost jednako moćnu kao i muškarac, on je ometao interpretaciju njenog djela. On je kreativnost doživljavao kao izraz seksualnosti, a te su misli gurnule ideju da njeni crteži cvijeća, izbliza predstavljaju metaforu ženskih genitalija, ona je to uvijek demantovala, mada je njen rad nesumnjivo senzualan. Provela je veći dio svoje karijere boreći se sa svojom umjetničkom interpretacijom isključivo kao odraz njenog pola. Odbijala je da učestvuje na sve ženskim izložbama, želeći da se definiše kao umjetnica koja je slobodna od pola.

Foto : fineartamerica.com

TAMARA DE LEMPICKA (1898 -1980)

Poljska umjetnica, poznata je po svojim visoko stilizovaim portretima koji predstavljaju primjer Art Deco perioda. De Lempicka je veći dio karijere provela u Francuskoj i Sjedinjenim državama, gdje su aristokrati favorizovali njen rad. Jedna od njenih najpozatijih slika, autoportret u zelenom automobilu, ilustruje hladnu i odvojenu prirodu njenih likova. U radu, koji je kreiran za naslovnicu njemačkog modnog časopisa, De Lempicka odiše samostalnošću i nepristupačnom ljepotom. Njene slike su često sadržavale naracije želje, zavodljivosti i moderne senzualnosti, što je bilo revolucionarno u to vrijeme. Danas je njen rad popularniji nego ikad, a najpoznatija kolekcionarka njenih slika je Madonna.

Foto : Instagram @fridakahlo

FRIDA KAHLO (1907 – 1954)

Trenutno ne postoji druga umjetnica iz 20. vijeka čije je ime prepoznatljivije od Fride Kahlo. Iako su njene drame i nesreće mlade žene, kao i njen burni odnos sa suprugom Diegom Riverom, ponekad zasjenili njene umjetničke sposobnosti, moć njenih slika je neporeciva. Posebno je poznata po autoprtretima koji se bave temama identiteta, patnje i ljudskog tijela. Najpoznatije slike Fride Kahlo nalaze se u svim važnim muzejima širom svijeta, a ona je stekla status šampionke feminizma i LGBT zajednice.

 

Izvor: mymodermet.com

Slični članci

Ova biorazgradiva vrećica je pravo rješenje za očuvanje planete!

Ultra magazin

Proglašeni najbolji projekti i agencije Adriatic regije

Ultra magazin

Kako postati profesionalni freelancer?

Ultra magazin